Logo Radio Łódź

Jak poprawić odporność?

To, w jaki sposób funkcjonuje nasz układ immunologiczny zależne jest od wielu czynników. Nie na wszystkie z nich mamy wpływ. Czy da się całkiem nie chorować? Jak wzmocnić odporność przed sezonem grypowym?

Artykuł partnera

(Fot. Adobe Stock / mat. prasowe)

Odporność kształtuje się latami

Układ immunologiczny człowieka uczy się przez całe jego życie, a zaczyna już w okresie płodowym. To, w jaki sposób odżywia się matka i jaki prowadzi tryb życia w ciąży znacznie wpływa na to, jaką odpornością wrodzoną będzie dysponować noworodek. Niebagatelny wpływ na jego układ immunologiczny ma również rodzaj porodu: najkorzystniejszy jest poród naturalny, gdy dziecko przechodzi przez kanał rodny matki i jest kolonizowane przez bakterie naturalnie go zasiedlające. Dzieci urodzone przez cesarskie cięcie zazwyczaj mają słabszą odporność w pierwszych tygodniach swojego życia, ale później, jeśli są karmione piersią i jest nad nimi sprawowana odpowiednia opieka, różnice te się zacierają. 

W dalszych latach na rozwój naszej odporności wpływ mają choroby, które przebywamy, czynniki, na jakie jesteśmy eksponowani (lub nie), nasz tryb życia, rodzaj uprawianej aktywności, jadłospis. Na większość z tych rzeczy mamy wielki wpływ. 

Czy da się nie chorować?

Od razu można rozwiać te wątpliwości: nie, nie jest możliwe przeżycie całego życia bez chorób. Jak już wspomniano wyżej, nasz układ immunologiczny "uczy się" poprzez odpieranie ataków wrogich drobnoustrojów, w tym bakterii i wirusów. Niekiedy jedynym sposobem na zdobycie odporności w jakimś zakresie jest przechorowanie danej choroby lub "sztuczne i kontrolowane" zachorowanie: poddanie się szczepionce. 

Jak wzmocnić odporność?

Dlaczego jednak niektórzy chorują więcej, a inni mniej? Zazwyczaj mniej chorują osoby aktywne fizycznie, które sporo ruszają się na świeżym powietrzu, czyli się "hartują". Mniej podatne na choroby są osoby, które się nie przegrzewają, czyli ubierają się odpowiednio do choroby, często wietrzą mieszkanie i nie przebywają w wysokich temperaturach w domu. Oprócz tego dobrej odporności sprzyja odżywianie się w sposób różnorodny i zrównoważony. Największym sprzymierzeńcem dobrej odporności jest także odpoczynek i dobrej jakości sen. 

Jeśli chcesz poprawić swoją odporność, zacznij już dzisiaj:

  • w zimie nie przegrzewaj mieszkania. Specjaliści są zdania, że 21 stopni jest optymalną temperaturą na co dzień. W nocy najlepsza temperatura do spania to 18 stopni
  • ruszaj się przynajmniej 30 minut dziennie (spacer również jest formą ruchu)
  • przynajmniej raz w tygodniu odbądź dłuższy trening ulubionego sportu
  • jedz sezonowe i świeże warzywa i owoce
  • jedz kiszonki
  • unikaj przetworzonej żywności, cukrów prostych i dużych ilości mięsa
  • regularnie poddawaj się szczepieniom zalecanym przez lekarza rodzinnego. 

Więcej sprawdzonych informacji na temat zdrowia i urody znajdziesz na portalu https://synergiczni.pl

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką Polityka plików cookies