Logo Radio Łódź

Ćwiczenia z hantlami - jak ćwiczyć w domu z hantlami?

Uprawianie sportu stało się powszechnym sposobem spędzania wolnego czasu. Każdy może pozwolić sobie na dbanie o formę. Ćwiczyć można nie tylko na siłowni, ale również w domu, z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała i podstawowych sprzętów. Dobry trening da się wykonać np. przy użyciu hantli.

Artykuł partnera

(Fot. mat. prasowe)

Czy warto wykonywać treningi w domu?

Trenowanie w domu ma wiele zalet. Piękną sylwetkę można osiągnąć bez korzystania ze specjalistycznych maszyn oraz sprzętów. Osoby, które nie chcą poprzestawać na ciężarze własnego ciała, mogą zainwestować w podstawowe akcesoria, takie jak mata oraz hantle. Nie jest to duży wydatek, a efekty, które można dzięki nim zauważyć, sprawią dużą satysfakcję. Nawet w mieszkaniach o niewielkiej powierzchni da się wygospodarować przestrzeń na wykonanie treningu. Wyrabiając sobie nawyk ćwiczenia w zamkniętych pomieszczeniach, nie trzeba rezygnować z aktywności nawet w podróży. Nic nie będzie wtedy stanowiło wymówki przed regularnymi ćwiczeniami, włącznie z kiepską pogodą czy brakiem pieniędzy na karnet na siłownię. Należy jednak pamiętać o tym, że bardzo ważna jest odpowiednia technika. Nawet męczący trening może nie przynieść efektów, jeśli nie będzie wykonany prawidłowo. Ćwiczenia muszą być dobrane do poziomu zaawansowania, a z czasem należy zwiększać ich trudność.

Co warto wiedzieć o ćwiczeniach z hantlami?

Zakup sprzętu do używania w domu to wydatek jednorazowy, mniejszy niż cena karnetu na siłownię. Hantle dają wiele możliwości. Wykonywanie ćwiczeń z ich wykorzystaniem wzmacnia postawę ciała, równowagę i uczy prawidłowych ruchów, które zabezpieczają mięśnie i stawy przed kontuzjami. Wolne ciężary dają więcej możliwości niż maszyny w zakresie ruchów. Ćwicząc z hantlami należy pamiętać o indywidualnym dobraniu ciężaru (stopniowo zwiększanego) do swoich możliwości i celów. Pozwoli to szybko zobaczyć efekty. Hantle dają szansę na zbudowanie masy mięśniowej i wysmuklenie sylwetki. Początkujący mogą znaleźć garść porad pod tym linkiem - https://www.fit2fit.pl/cwiczenia-z-hantlami/.

Jak zacząć ćwiczyć z hantlami?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń należy upewnić się, że ciężar hantli został odpowiednio dobrany do indywidualnych potrzeb. To czynnik, który zapewni bezpieczeństwo. Przed właściwym treningiem trzeba wykonać rozgrzewkę, z kolei po treningu – rozciąganie mięśni. Należy skupić się na precyzji ruchów. Tętno musi być przyspieszone, lecz w momencie, w którym czuje się, że nie daje się rady, konieczna jest chwilowa przerwa. Silny ból może być sygnałem zastosowania nieprawidłowej techniki. W takiej sytuacji warto jest stanąć przed lustrem i poprawić ruchy, a w razie wątpliwości zasięgnąć porady profesjonalnego trenera.

Jakie ćwiczenia można wykonywać z hantlami?

Ćwiczenia z hantlami mogą angażować różne partie ciała, m.in. ręce, brzuch, uda i pośladki. W ten sposób można też wykonywać treningi na klatkę piersiową. Więcej porad na ten temat znajduje się tutaj - https://www.fit2fit.pl/cwiczenia-na-klatke-z-hantlami/. Początkujący powinni skupić się na bardziej ogólnych ćwiczeniach, a po wzmocnieniu mięśni i przejściu na wyższy poziom zaawansowania rozpocząć dzielenie treningów pod kątem grupy mięśni. Muszą jednak zacząć od nauki prawidłowej techniki. Wśród ćwiczeń z hantlami można wymienić m.in. przysiad, podczas którego pracują mięśnie ramion, pośladków, łydek i ud. Warto też wykonywać ćwiczenie polegające na rozstawieniu stóp na szerokości barków, chwyceniu hantli podchwytem i podnoszeniu ich naprzemiennie do wysokości klatki piersiowej. W ten sposób angażowane są bicepsy. Boczną część mięśnia naramiennego można rozwinąć stając w lekkim rozkroku z prostymi plecami i unosząc ciężary szeroko w pozycji równoległej do podłoża albo lekko wyżej, a następnie opuszczając je w dół. Popularnym ćwiczeniem jest martwy ciąg. Stopy muszą być ustawione blisko siebie, ramiona wyprostowane wzdłuż tułowia, a hantle trzymane w dłoniach. Nogi należy minimalnie ugiąć w kolanach, pamiętając o prostych plecach. Następnie biodra wysuwa się w tył i wykonuje opad tułowia w przód. Potem następuje powrót do pozycji wyjściowej. Martwy ciąg świetnie angażuje mięsień grzbietu, dwugłowy uda, półścięgnisty i pośladkowy.

Podsumowanie

Osoby, które nie są przekonane do regularnego uczęszczania na siłownię, nie muszą rezygnować z aktywności fizycznej. Świetne efekty można osiągnąć dzięki samym treningom w domu. Pomogą w tym podstawowe sprzęty, takie jak hantle. Domowy trening musi być poprzedzony rozgrzewką i zakończony rozciąganiem mięśni.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką Polityka plików cookies