Logo Radio Łódź

Nowe odkrycia naukowców w kamieniołomie przy Geoparku Owadów Brzezinki

Grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk prowadzi badania w kamieniołomie przy Geoparku Owadów Brzezinki w gminie Sławno w powiecie opoczyńskim. Są już pierwsze efekty ich pracy.

Unikatowy skrzypłocz

- Proszę wyobrazić sobie ważkę, która żyła 150 milionów lat temu i zachowała się w stanie kopalnym. To bardzo rzadkie skamieniałości. Dzisiaj znaleźliśmy kilka skrzypłoczy, to absolutnie unikatowe skamieniałości. Gdyby jedną taką skamieniałość znaleźć na świecie, to od razu byłaby publikacja w prestiżowym periodyku - podkreśla prof. Błażej Błażejowski z Instytutu Paleobiologii Polskiej Akademii Nauk.

Ciekawych znalezisk jest znacznie więcej. Kamieniołomy są chętnie odwiedzane przez badaczy. Przeczesują oni ten teren już od 10 lat, kiedy to dokonano tam pierwszych odkryć.

Widok na czynne wykopalisko

W pobliżu kamieniołomu wybudowano Geopark, atrakcję turystyczną.

- Jeśli wejdziemy na szczyt tarasu widokowego, będziemy mieć piękny widok na czynne wykopalisko istniejącej kopalni, jest tez plac zabaw, siłownia zewnętrzna i altanki, w których można swobodnie wypocząć - zachęca do odwiedzin Geoparku Beata Szlęzak, zastępczyni wójta gminy.

W pobliżu znajduje się także muzeum skamieniałości Polskiej Akademii Nauk. Kamieniołom w gminie Sławno jest jedynym takim miejscem na świecie, gdzie można znaleźć tak unikatowe skamieniałości sprzed 150 milionów lat. Wśród nich są m.in. szczątki ichtiozaura czy prastarych krokodyli lądowych.

Posłuchaj:

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.