Logo Radio Łódź

Poszukiwania pracownika - od czego zacząć rekrutację?

Poszukiwanie nowego pracownika może wymagać szybkiego działania. Zanim jednak opublikujesz ogłoszenie o pracę, warto zastanowić się nad sprecyzowaniem swoich wymagań wobec kandydata.

Artykuł partnera

(Fot. mat. prasowe)

Etapy rekrutacji pracowników

Ilość etapów rekrutacji zależy przede wszystkim od specyfiki stanowiska. Czasami potrzebna jest  nie jedna, a dwie rozmowy kwalifikacyjne – z pracownikiem kadr, a następnie z bezpośrednim przełożonym. Może też być niezbędna weryfikacja kompetencji. Nie ma jednak znaczenia, czy szukasz pracownika magazynu, czy kierownika wyższego szczebla – niektóre zasady skutecznej rekrutacji są uniwersalne:

1. Określ swoje wymagania.

Na początek szczegółowo określ zarówno cechy poszukiwanego kandydata, jak i korzyści z pracy dla Twojej firmy. 

2. Napisz ogłoszenie o pracę.

Wypunktuj obowiązki na oferowanym stanowisku i sprecyzuj wymagania wstępne, takie jak rodzaj wykształcenia, doświadczenie oraz umiejętności. Przejrzyste ogłoszenie to najlepszy sposób, żeby zapewnić sobie dopasowane do oczekiwań CV. Nie zapomnij wspomnieć, czym zajmuje się Twoja firma i co ją wyróżnia na tle konkurencji. Dla kandydatów może okazać się istotna lokalizacja miejsca pracy, rodzaj umowy i warunki zatrudnienia. Coraz częściej uwagę przyciąga też możliwość pracy zdalnej, perspektywy rozwoju i awansu oraz przyjazna atmosfera w firmie. 

3. Selekcja CV.

Wybierz życiorysy, które przyciągnęły Twoją uwagę. Koncentrując się tylko na zgłoszeniach od osób, które spełniają wszystkie Twoje kryteria, oszczędzasz zarówno czas własny, jak i niedopasowanych kandydatów. 

Na tym etapie kluczowa jest transparentność. Utrzymuj na bieżąco komunikację z kandydatami, którzy przesłali swoje CV. Podziękuj za wszystkie dostarczone dokumenty, a następnie poinformuj o zakwalifikowaniu do kolejnego etapu rekrutacji. Warto też poinformować tych, których kandydatury zostały odrzucone.

4. Rozmowa telefoniczna.

Chociaż rozmowa telefoniczna może służyć wyłącznie zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną, warto też wykorzystać ją do weryfikacji podstawowych danych deklarowanych w CV. Możesz upewnić się od razu, jaka jest dyspozycyjność kandydata i czy jest gotowy do częstych podróży służbowych.

5. Rozmowa kwalifikacyjna „na żywo”.

Bądź profesjonalny, ale życzliwy. Zaproponuj coś do picia i zaproś kandydata do pomieszczenia, w którym będziecie mogli bez zakłóceń przeprowadzić rozmowę.

W razie rekrutacji zdalnej zadbaj o dobrej jakości połączenie internetowe, sprawną kamerę i mikrofon.

6. Przedstawienie oferty pracy

Jeśli znalazłeś osobę, której szukasz, gratulacje! Teraz pozostaje jeszcze wysłanie drogą elektroniczną informacji, która pomoże kandydatowi wdrożyć się w nowe obowiązki. Poinformuj o  dacie rozpoczęcia pracy, niezbędnych badaniach i dokumentach, które powinien ze sobą zabrać pierwszego dnia w firmie. 

Znalezienie odpowiedniego kandydata na dane stanowisko, to jednak dopiero początek działań, które Twoja firma powinna podjąć, by współpraca układała się pomyślnie. Wdrożenie kandydata do pracy, integracja z zespołem, motywowanie do działania są kluczowe, żeby nie trzeba było zbyt szybko powtarzać rekrutacji. Przekonaj się, jak to zrobić na poradydlafirm.pracuj.pl

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką Polityka plików cookies