Logo Radio Łódź

Polska otrzymała z Komisji Europejskiej 47 mln euro na realizację projektów kolejowych. Dwa z nich dotyczą Łodzi

KE przyznała dofinansowanie w ramach programu "Łączymy Europę", który ma służyć integracji transportowej państw wspólnoty ze szczególnym uwzględnieniem połączeń kolejowych.

(Fot. Michał Makowski)

Blisko 100 projektów rywalizowało o 300 mln euro z funduszy Komisji Europejskiej. Wśród zwycięzców znalazło się PKP, które wspólnie z Centralnym Portem Komunikacyjnym zgłosiło projekt dotyczący budowy tunelu średnicowego dla Kolei Dużych Prędkości, który uzupełni łódzki tunel dla kolei konwencjonalnej.

- Dzięki temu ten piękny dworzec (Łódź Fabryczna - red.) wypełni się pasażerami. Obecnie jest to dworzec końcowy, ale dzięki realizacji tych inwestycji będzie przez niego przebiegał cały ruch na osi wschód-zachód. Do Warszawy z kierunku Poznania, Wrocławia i Berlina - Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Komisja przyznała dofinansowanie na zaprojektowanie dokumentacji tunelu dla KDP oraz stworzenie dokumentacji dla szprychy Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę - Łódź - Sieradz i Poznań.

Posłuchaj i dowiedz się więcej:

Pierwsze linie mają zostać oddane do użytku w 2027 roku razem z lotniskiem w Baranowie. Wówczas z Warszawy do CPK dojedziemy w 15 minut, a z Łodzi do CPK w pół godziny. Komponent kolejowy projektu CPK zdobył uznanie komisji europejskiej stąd dodatkowe środki z funduszy wspólnoty. - W czwartek mieliśmy oficjalną delegację Komisji Europejskiej. Kierunek propozycji dotyczył zwiększenia finansowania kolei. Jestem przekonany, że w większości Kolej Dużych Prędkości będzie finansowana ze środków europejskich. Czy będzie to 60, czy 70 procent całej inwestycji, obecnie trudno powiedzieć - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Unia Europejska stawia na kolej w kontekście Zielonego Ładu i konieczności redukcji emisji CO2. Istnieje duża szansa, że drugi tunel średnicowy zostanie wydrążony przez maszynę, która już w Łodzi pracuje, natomiast Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie - połączony z KDP - ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Więcej informacji nt. programu "Łączymy Europę" i zwycięskich projektów znajdziecie TUTAJ.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI O KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
ZNAJDZIESZ W DZIALE "KOMUNIKACJA". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką