Logo Radio Łódź

Medium publiczne. Co kryje się pod tym hasłem? Czym różni się ono od nadawcy komercyjnego?

W czasie gorącej publicznej debaty o mediach w Polsce, chcemy przybliżyć istotę tego, czym na co dzień zajmują się nadawcy publiczni. Jakie mamy powinności? Co możemy zaoferować? Jak odpowiadamy na potrzeby słuchaczy?

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Budowanie relacji z lokalną społecznością, bycie blisko spraw ludzi, informowanie o tym, co ważne, interesujące i bulwersujące, jest wpisane w codzienną działalność Radia Łódź, czyli nadawcy publicznego - jednej z 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.

Co kryje się pod hasłem publicznego medium. Czym różni się ono od nadawcy komercyjnego? - Mamy rzetelnie informować, mamy edukować i dostarczać rozrywki - mówi prezes zarządu Radia Łódź Dariusz Szewczyk. - Te wszystkie elementy, które są domeną radiofonii publicznej, czyli produkcja słuchowisk, teatr Polskiego Radia, realizacja reportaży, tego nie ma na antenach radiofonii komercyjnej, bo są to zbyt drogie produkcje. Media komercyjne, jak sama nazwa wskazuje, są spółkami głównie prawa handlowego, których jedynym i głównym celem jest przysparzanie zysku właścicielowi spółki.

W ostatnich miesiącach realizowaliśmy chociażby słuchowisko „Porucznik Pogonowski”, Ireneusz Czop czytał w Radiu Łódź autobiografię Piotra Pustelnika, młodzi artyści stawiają pierwsze kroki w świecie muzycznym w ramach np. koncertów Soundedit Spotlight. Radio Łódź, to także spotkania i benefisy ludzi kultury i sztuki.

Wszystkie te treści mogą być realizowane, ponieważ otrzymujemy finansowanie ze środków publicznych, chcąc jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby szerokiego grona odbiorców. - Dziś w Radiu Łódź tworzymy dwa całodobowe programy: ten, który znamy z anteny głównej, z częstotliwości 99,2 FM, ale także – od stycznia – program dostępny w technologii DAB+ oraz w internecie. To jest program kulturalno-muzyczny Radio Łódź Extra. Nadajemy także lokalny program w Sieradzu, w Wieluniu i w Wieruszowie. Mamy także stronę internetową, na której publikujemy informacje z Łodzi i regionu w wersji tekstowej, dźwiękowej, ale także w wersji multimedialnej. Mamy też aplikacje mobilne - wyjaśnia Marcin Wąsiewicz, dyrektor programu Radia Łódź. - To wszystko próbujemy utrzymać z abonamentu radiowo-telewizyjnego. To jest połowa pieniędzy, które przeznaczamy na codzienną działalność. Drugą dostajemy od blisko trzech lat z tzw. rekompensaty, czyli de facto z pieniędzy podatników. To pieniądze, które powinniśmy dostawać z abonamentu, ale ich nie dostajemy.

Można zadać pytanie, czy w czasach tak bogatego rynku medialnego w ogóle, rynku mediów internetowych i społecznościowych, dziś - w XXI wieku – medium publiczne ma specyficzne zadanie do wykonania? - Media publiczne generalnie są potrzebne, zwłaszcza w takim kraju, który jest ma wciąż młodą demokrację. System medialny w Polsce w gruncie rzeczy także jest młody i świeży. I w tej sytuacji media publiczne oczywiście są potrzebne - mówi dr. Krzysztof Grzegorzewski, z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. - W szerokiej perspektywie do budowania tego, co byśmy nazwali społeczeństwem obywatelskim, zwłaszcza w skali lokalnej i regionalnej. Do budowania wspólnot lokalnych na poziomie politycznym, społecznym, kulturalnym. Mowa tu zarówno o kulturze wysokiej, jak i tej bardziej popularnej, ale, oczywiście, na wysokim poziomie.

- We wszystkich cywilizowanych krajach istnieją media, które można nazwać publicznymi – dodaje Dariusz Szewczyk. - Można dawać przykłady rozgłośni francuskich, brytyjskich i niemieckich. Te wszystkie stacje, te sieci, są przywiązane terytorialnie do danego kraju i są finansowane z publicznych pieniędzy.

Nie pozostaje więc nic innego, jak powiedzieć: „Polecamy się do słuchania”. W eterze i w internecie. Codziennie, przez 24 godziny.

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką