Logo Radio Łódź

Rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi

Rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska. Wiercenie tunelu zapoczątkowała tarcza o 13-metrowej średnicy, którą nazwano Katarzyną - na cześć patronki kolejarzy.

(Fot. Krzysztof Zimoch)

Wydarzenie obserwowali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i szef polskiej dyplomacji Zbigniew Rau. Za pośrednictwem łącza internetowego uczestniczył w nim również wicepremier Piotr Gliński.

Tarcza będzie drążyć dziennie 10 do 12 metrów tunelu. - Będą budowane tunele o średnicy 13,5 m - duża tarcza, 8,5 m - mała tarcza. Łącznie długość tuneli wynosi 7,5 km kolei podziemnej w centrum Łodzi - mówił na inauguracji budowy tunelu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Ireneusz Merchel.

Wicepremier minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński zapewnił, że na trasie tunelu powstaną ostatecznie trzy przystanki. - Potwierdzam jeszcze raz, że planowany jest w drugim etapie trzeci przystanek Łódź Koziny. Prace projektowe nad tym przystankiem się toczą. Jeśli chodzi o dwa podstawowe przystanki, projekt w tej chwili jest już prawie ukończony.

Czytaj także: Budowa tunelu średnicowego [ZDJĘCIA]

Minister Adamczyk życzył powodzenia w drążeniu tunelu. - Wiertło o średnicy ponad 13 metrów toczy się w swoim łożu. Myślę, że teraz tylko życzyć szczęścia w drążeniu tunelu, aby żadne przygody hydrogeologiczne nie wstrzymały tej pracy.

Jak dodał wicepremier Piotr Gliński w kolejnym etapie budowy do dwóch zaplanowanych przystanków dołączy trzeci - Łódź Koziny.

Zobacz też: Drugi tunel kolejowy pod Łodzią. Co na to eksperci?

Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększy możliwości kolei w kraju, regionie i mieście. Łączna długość tunelu pod Łodzią to 7,5 km. Wartość całej inwestycji to 2 mld zł. Pieniądze pochodzą z budżetu centralnego.

Tradycją jest, że maszyny drążące tunele otrzymują imiona żeńskie. Tarczom pracującym w Łodzi nadano imiona Katarzyna i Faustyna - imię patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej otrzymała większa tarcza, mniejszej maszynie nadano imię Faustyna, takie jakie ma patronka Łodzi św. Faustyna Kowalska.

Posłuchaj i dowiedz się więcej:

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką