Logo Radio Łódź

Trzy linie kolejowe z łódzkiego w kolejnym etapie "Kolej plus"

Zwiększyły się szanse na uruchomienie regularnych pociągów pasażerskich do Bełchatowa. W drugim etapie programu „Kolej plus” są także linie do Wielunia oraz Tomaszów Maz. - Skarżysko Kamienna.

(Fot. Materiały prasowe PKP PLK, Sebastian Szwajkowski)

Projekt zakłada uruchomienie składów na trasie z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa, a z przedłużeniem do strefy przemysłowej w Bogumiłowie w gminie Kleszczów. Pomysł przywrócenia połączeń kolejowych zrodził się kilka lat temu. Latem tego roku trzy samorządy podpisały umowę dotyczącą wspólnego aplikowania do programu „Kolej plus”. Swoje podpisy pod dokumentem złożyli: marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber, prezydent Bełchatowa Mariola Czechowska i wójt gminy Kleszczów Sławomir Chojnowski.

- Doprowadzenie komunikacji do strefy kleszczowskiej sprawi, że teren stanie się bardziej atrakcyjny. Przede wszystkim dla przyszłych inwestorów i dla tych inwestorów, którzy dzisiaj w ramach swoich oczekiwań żądają dobrej obsługi komunikacyjnej, w tym kolejowej - mówi wiceprezydent Bełchatowa, Dariusz Matyśkiewicz.

O dofinansowanie w ramach rządowego programu „Kolej plus” wystąpiło 96 samorządów, 79 zakwalifikowało się do drugiego etapu. Projekty, które ostatecznie będą realizowane mogą liczyć na dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 procent. Teraz przed samorządami jeszcze sporo pracy. Mają dwanaście miesięcy na przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej i zaciągnięcie zobowiązań finansowych. - W listopadzie nastąpi ocena złożonych wniosków i przystąpimy do wyboru projektów - mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Projekt obejmuje modernizację 34-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Piotrkowem Trybunalskim a Bełchatowem i dobudowanie 7-kilometrowego odcinka do Bogumiłowa. Linia Piotrków - Bełchatów została otwarta w 1977 roku. W latach 1987 - 2000 realizowano na niej przewozy pasażerskie. Obecnie wykorzystywana jest dla ruchu towarowego.

Do drugiego etapu programu „Kolej plus” zakwalifikowała się również budowa 30-kilometrowej linii łączącej Wieluń z magistralą węglową w miejscowości Chorzew Siemkowice.

Trzeci projekt to modernizacja i elektryfikacja 88-kilometrowej linii Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna. W tym przypadku województwo łódzkie wystąpiło o dofinansowanie razem z województwem świętokrzyskim.

Kolejny zakwalifikowany związany projekt związany z województwem łódzkim to rewitalizacja linii łączącej Wieluń z Wrocławiem przez Kępno, Syców, Oleśnicę. W tym przypadku o dofinansowanie wystąpiło województwo dolnośląskie.

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

I jeszcze Turek, który leży na ziemi sieradzkiej (i powinien się też znaleźć w woj. łódzkim), będzie miał połączenie kolejowe z Koninem.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką