Logo Radio Łódź

Kto zapłaci za budowę węzła Łódź-Teofilów na trasie S14?

Rząd deklaruje budowę samego węzła. Dojazdy miałyby sfinansować samorządy miast Łodzi i Aleksandrowa Łódzkiego. Koszty rozłożą się mniej więcej po połowie.

Podczas ostatniej kampanii wyborczej szef rządu Mateusz Morawiecki zadeklarował sfinansowanie prac z budżetu centralnego.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda mówi, że - według ustaleń strony rządowej z prezydent Łodzi - budżet państwa sfinansuje sam węzeł, a koszt budowy dojazdów miałyby pokryć miasta Łódź i Aleksandrów Łódzki. - Oczywiście ten węzeł będzie, chociaż wiele zależy od miasta, bo my wyszliśmy z konkretną ofertą. Sam węzeł zostanie zbudowany przez wykonawcę wyłonionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast do węzła muszą być doprowadzone kompatybilne dojazdy, i to będzie leżało po stronie miast, Łodzi i Aleksandrowa Łódzkiego. My po swojej stronie będziemy te prace wykonywać, mam nadzieję, że miasto również stanie na wysokości zadania i te elementy, które leżą po ich stronie, wykona.

Wiceminister Waldemar Buda dodaje, że podczas spotkania wicepremiera Piotra Glińskiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prezydent Łodzi Hanną Zdanowską padły deklaracje wskazujące, że miasto miało wziąć na siebie część, dotyczącą dojazdów do węzłów. - Mam nadzieję, że to zostanie zrealizowane, bo my zamierzamy się wywiązać ze zobowiązań, podjętych przez siebie.

Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi, który był świadkiem rozmowy między Hanną Zdanowską i ministrami Piotrem Glińskim i Andrzejem Adamczykiem mówi, że ustalono wówczas, iż miasto sfinansuje dojazdy do węzła pod warunkiem, że Urząd Marszałkowski pomoże Łodzi sfinansować inne inwestycje, na które wcześniej zaplanowano środki. - Takie spotkanie z panem marszałkiem (Grzegorzem Schreiberem) się odbyło, niestety do dziś nie ma żadnej odpowiedzi - czy i co pan marszałek sfinansuje.

Rzeczniczka marszałka województwa łódzkiego Magdalena Kamińska wyjaśnia z kolei, że podczas spotkania marszałka Grzegorza Schreibera z prezydent Hanną Zdanowską rozmawiano na wiele tematów, natomiast do tej pory do Urzędu Marszałkowskiego nie trafił żaden wniosek dotyczący zwiększenia dofinansowania środków unijnych. - Trudno więc mówić o rozpatrywaniu wniosków, skoro żaden wniosek do tej pory się w Urzędzie nie pojawił.

Dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ Robert Kolczyński twierdzi, że nie trzeba pisać nowych wniosków do Urzędu Marszałkowskiego. - Nie planowaliśmy takich wydatków w budżecie, S14 od lat była projektowana jako inwestycja centralna, w związku z tym nie uwzględnialiśmy tego i nie mamy wolnych środków. Pani prezydent znalazła rozwiązanie, aby Urząd Marszałkowski na obecnie realizowanych projektach unijnych zwiększył poziom dofinansowania, zgodnie z przepisami. M.in. na rewitalizacji czy projektach termomodernizacyjnych. 

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury mówi, że sprawa jest jeszcze otwarta. - Wstępne szacunki pokazują, że będzie to kosztowało ok. 50 mln zł dla każdej ze stron. Natomiast ostateczne decyzje w sprawie warunków realizacji tego węzła jeszcze nie zapadły.

Posłuchaj i dowiedz się więcej: 

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Szkoda, że Panowie z PiS'u nie byli tak precyzyjni w momencie gdy rozgrywało się czy Pan Duda uzyska reelekcję. Cały artykuł mówi jedynie o rozmowie Premiera Morawieckiego z Panią Prezydent Zdanowską. Ciekawe czy Pan Jacek Lipiński został poinformowany przez przedstawicieli władzy centralnej, że powinien znaleźć 25mln na dorzucenie się do inwestycji GDDKiA, co stanowi około 16% całego rocznego budżetu gminy. Ciekaw jestem z czego burmistrz powinien zrezygnować, aby ową kwotę wygospodarować. Być może pomocne okaże się biuro Wojewody lub Kancelaria Premiera. W mojej ocenie Burmistrz Lipiński jest bardziej zainteresowany sprawą węzła niż Pani prezydent Zdanowska, ponieważ dojazdy do węzła Teofilów w 80% mają przebiegać przez teren administracyjnie znajdujący się pod władaniem burmistrza. Nie chcę, żeby moja wypowiedź została odebrana jako krytyka jednych i wynoszenie na piedestał innych przedstawicieli władzy, czy to centralnej czy lokalnej. Nie rozumiem jedynie jak można tak wybiórczo traktować własne pomysły i obietnice. Obietnica zrealizowania "węzła" bez dojazdów do obecnego układu drogowego jest tak kuriozalna, że chyba nikomu nie przeszło przez myśl, że tak można się z obietnicy wykpić. To tak jak obiecać dziecku zabawkę, o ile ono we własnym zakresie załatwi wszystkie półprodukty i w dodatku za nie zapłaci. Szkoda, że Panowie z PiS chcąc zrobić na złość Pani Zdanowskiej i Panu Lipińskiemu zapominają ilu ludzi, którzy korzystali by na co dzień z S14 zagłosowało na ich kandydata w ostatnich wyborach.

Węzeł Teofilów na S14 jest węzłem z drogą krajową nr 72 (w jej projektowanym przebiegu obejścia Aleksandrowa Łódzkiego). Skąd w zadaniach GDDKiA nagle pojawiają się gminy?
Dlaczego gminy bezprawnie miałyby sfinansować węzeł dróg krajowych S14 z DK72?
Skąd marszałek, przecież węzeł nie dotyczy drogi wojewódzkiej?
Bardzo to jest dziwne, że gmina Łódź nie wie, że nie może finansować takiego węzła, poza tym węzeł jest poza granicami Łodzi.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką