Logo Radio Łódź

Co oznacza wysoka frekwencja zdaniem politologów?

Rekordowa frekwencja nie zawsze oznacza pozytywne zjawiska wśród wyborców - oceniają komentatorzy i politolodzy, którzy gościli w studiu wyborczym Radia Łódź.

Przypomnijmy, że według sondaży frekwencja była wyjątkowo wysoka i pobiła rekord z II tury wyborów w 1995 roku, kiedy starli się Lech Wałęsa z Aleksandrem Kwaśniewski. 

Jak zauważa politolog dr Maciej Onasz podział wyborców prawie dokładnie na pół przy wysokiej frekwencji, wskazuje na dużo negatywnych emocji w czasie kampanii. - Mamy podobną sytuacją jak w 1995 roku - bardzo wysoką temperaturę tego sporu politycznego, głosowanie z przesłanek negatywnych, głosowanie przeciw. Z tym problemem będziemy się mierzyć w następnych latach.

Podobnie uważa dr Paweł Kowalski z katedry marketingu politycznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zdaniem wybory prezydenckie, to nie głosowanie za programem, czy wyborem kształtu kraju, ale głosowanie przeciw wizjom obu kandydatów. - Druga tura już zawsze będzie się zwracała, że ci, którzy nie mają już swoich reprezentantów będą wtedy głosowali przeciwko drugiemu kandydatowi.

Z kolei publicysta Marcin Giełzak z Ambitnej Polski wskazuje, że na tym właśnie polega istota sporu politycznego, więc nie można się dziwić, ani głębokim podziałom, ani tak dużej polaryzacji. - Uważam, że dopóki ona się trzyma jakiś zasad gry, nawet jeżeli jest ona ostra i bezwzględna, to zdecydowanie wolę polaryzację od konsensu pomiędzy poszczególnymi siłami politycznymi.

Według finalnego sondażu IPSOS na podstawie wyników z 90 proc. komisji, Andrzej Duda zdobył 51 proc. głosów, a Rafał Trzaskowski 49 proc. Na ostateczne wyniki głosowania musimy jeszcze poczekać. Państwowa Komisja Wyborcza zapowiedziała konferencję prasową na godzinę 8.

Poniżej zapis całego Wieczoru wyborczego w Radiu Łódź:

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką