Mieszkańcy Łodzi i okolic w Sejmie przeciwko przebiegowi KDP
Blisko 50 osób z Łodzi i okolic, w tym samorządowcy i przedstawiciele organizacji społecznych wzięło udział w posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. transportu lotniczego - by zaprotestować przeciwko budowie Kolei Dużych Prędkości w nowych wariantach.
Największy sporny odcinek to Łódź Fabryczna - Konstantynów - Lutomiersk. Trasa kolejowa przebiegałaby między innymi przez Złotno, Ogród Botaniczny i Zdrowie w Łodzi oraz przez nowe osiedla mieszkaniowe w Konstantynowie. Mówi poseł Koalicji Obywatelskiej Dariusz Joński. - Mieszkańcy też przywieźli swoją petycję podpisaną przez ponad 1,5 tysiąca osób tylko ze Złotna. Apelowaliśmy o to, żeby po prostu wzięto pod uwagę opinie i dostaliśmy też dwie informacje: ze zlecona zostanie analiza tego wariantu południowego, pierwotnego wariantu i że raport z tych konsultacji, które trwają teraz do 10 marca, zostanie przedstawiony w czerwcu - powiedział Dariusz Joński.
Czytaj też: Czy Kolej Dużych Prędkości przetnie Złotno i Konstantynów?
Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zapewnił, że poszczególne trasy będą jeszcze konsultowane. Jak poinformował - do tej pory zgłoszono ponad 10 tysięcy uwag do lokalizacji dróg i szlaków kolejowych prowadzących do CPK. - Te 1600 km nowych linii to nie będzie jedna inwestycja o jednym harmonogramie. To będzie kilkadziesiąt oddzielnych inwestycji w rodzaju: budowa odcinka linii kolejowej od - do, długości 20, 30, 50 km. Każdy ten proces inwestycyjny będzie miał oczywiście swój przebieg. Wtedy przyjdzie pora na te konsultacje już w gminach, będą nasi specjaliści przyjeźdżać, spotykać się, uzgadniać. Tak, żeby wypracować te optymalne przebiegi - podkreślił Marcin Horała.
Zobacz również: Waldemar Buda: decyzja o przebiegu tras KDP najwcześniej za rok
Centralny Port Komunikacyjny będzie węzłem przesiadkowym między Warszawą, a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe, zarówno w bezpośredniej bliskości portu lotniczego, jak i na terenie całego kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Przeciwko proponowanemu, północnemu przebiegowi KDP protestowali mieszkańcy Łodzi, Konstantynowa, Nieborowa.
Koronawirus - co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |