Logo Radio Łódź

Cezary Grabarczyk | Radio Łódź

- Zaproponowane podczas wczorajszej sesji sejmiku województwa łódzkiego przez wiceministra infrastruktury Marcina Horałę nowe przystanki w Konstantynowie i Brzezinach spowodują, że pociąg nie rozwinie zakładanej dla KDP prędkości 250 km/h i będzie to jedynie zwykła kolej konwencjonalna, a tego Bruksela nie sfinansuje - powiedział w porannej rozmowie Radia Łódź poseł Cezary Grabarczyk.

Poseł Koalicji Obywatelskiej Cezary Grabarczyk uważa, że Polska może nie dostać unijnych pieniędzy na budowę Kolei Dużych Prędkości. - W Komisji Europejskiej trwają teraz prace nad nową perspektywą budżetową. Zakłada się, że będą finansowane projekty, które nie emitują gazów cieplarnianych. "High Speed" nadaje się do tego, ponieważ eliminuje dużą część ruchu lotniczego. Jeżeli jednak będą przystanki co 20 kilometrów, to nie będzie to "High Speedem" i na to nie będzie pieniędzy - przekonywał były minister infrastruktury w Rozmowie Dnia Radia Łódź i TVP3 Łódź.

Czytaj więcej, Sejmik województwa łódzkiego w uchwale poparł budowę KDP

Grabarczyk nawiązał również do trwających od kilkunastu dni protestów w sprawie przebiegu linii KDP przez województwo łódzkie. Przypomniał, że jeszcze kiedy był ministrem infrastruktury w 2011 roku rozpoczęły się prace nad studium wykonalności przebiegu trasy szybkiej kolei, która omijała sporne dzisiaj tereny, czyli łódzkie Złotno i Zdrowie oraz Konstantynów.

Czytaj też, Nadzwyczajne posiedzenie Rady Miejskiej Łodzi o KDP

Rząd jednak przypomina, że obecne napięcie w tym temacie jest zupełnie niepotrzebne, gdyż do 10 marca ministerstwo konsultuje nową trasę, a potem jest jeszcze półtora roku czasu na wyznaczenie ostatecznego przebiegu KDP.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci/stanowisko-cpk-w-odpowiedzi-na-material-z-faktow-tvn

Y: Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wlk., Kalisz

Z całym szacunkiem Panie pośle, ale wiele gruntów ze studium z 2013 zostało zabudowanych:
http://www.ostrow24.tv/news/133897-posel-pis-w-kontrze-do-apelu-klimek-w-sprawie-kolei-duzych-predkosci.html

Konstantynów i Złotno

https://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=166859262&postcount=8582

Myślę, że projekt przedstawiony przez CPK (2019-2020) jest lepszy niż plany KDP z 2009-2013. Główną zaletą projektu CPK jest dobra integracja linii KDP z istniejącymi liniami. Umożliwia on korzystanie z KDP również regionalnym ekpresom i szybkiej kolei ŁKA. Dzięki temu bezpośrednie połączenie z Łodzią zyska Wieruszów, Wieluń, Brzeziny.

Pociągi KDP wykorzystają zapewne przepustowość linii KDP między CPK i Warszawą. Ale na innych liniach KDP będzie wystarczająco miejsca regionalne ekspresy i szybkie pociągi aglomeracyjne. Dzięki nim wykorzystanie linii KDP będzie większe co oznacza większe korzyści dla kraju.
Dodatkowe uwagi:
* Wykorzystanie linii KDP do połączeń pasażerskich do miast takich jak Wieluń, spowoduje że nie trzeba będzie budować tam nowej linii dla kilku-kilkunastu pociągów dzienne.
* W przypadku kiedy na niektórych odcinkach ruch może być zbyt duży, trzeba dobudować dodatkowe 1-2 tory do ruchu lokalnego.
* Należy zostawić też miejsce przy szybkich liniach na dodatkowe tory, które można by dobudować w przyszłości.
* Należy też rozważyć dodanie torów do LK85 między Łodzią Widzewem i Brzezinami; tory te od Brzezin mogłby by w kierunku Lipiec Reymontowskich na LK1 (dodatkowo z wyprostowaniem przebiegu linii LK1 pomiędzy Lipcami i Skierniewicami). Rozwiązanie to odciążyłoby węzeł w Koluszkach i jednocześnie umożliwiło krótsze połączenie z Warszawą za pośrednictwem LK1.

Uwagi posła Cezarego Grabarczyka o możliwych problemach przy finansowaniu linii KDP planowanych przez CPK trzeba wziąść pod uwagę. Trzeba tak zaprojektować komponent kolejowy CPK, aby dalekobieżne pociągi KDP (np. Warszawa-Wrocław) nie były blokowane przez regionalne szybkie pociągi (w końcu linia KDP jest budowana z myślą o szybkim połączeniu odległych miast w Warszawą i centralnym lotniskiem). Potrzeba wystarczająco miejsc, gdzie pociągi regionalne ustępowały miejsca pociągom dalekobieżnym KDP. Stacje dla pociągów regionalnych mogą być poza linią KDP lub na wydzielonych torach. W takim przypadku UE bez problemu powinna sfinansować budowę linii ujętych w dokumentach unijnych. Za dodatkowe elementy związane z ruchem krótkodystansowym (dodatkowe stacje, łącznice) trzeba będzie zapłacić z budżetu polskiego, chociaż i tutaj widzę możliwość użycia funduszy unijnych do poprawiania dostępności transportowej.

Marszałek Stępień mówi o skutkach związanych z budową wariantu północnego na przyrodę na Zdrowiu, ale zapomina o negatywnym efekcie wariantu południowego KDP na rezerwat Polesie Konstantynowskie.

Do zniszczenia rezerwatu Polesie Konstantynowskie bardziej może przyczynić się tunel w wariancie południowym KDP. Dlatego, że tunel i duża stacja podziemna w Łodzi Kaliskiej w wariancie południowym jest bliżej rezerwatu; tunel i stacja ten może być dość głęboko, a więc z tego powodu może spowodować powstanie większego leja depresyjnego i większe szkody w rezerwacie i w parku na Zdrowiu.

Przyjrzyjcie się dokładnej mapom:
* wariantu południowego z 2013: w pliku "21 środowisko przyrodnicze.jpg", który znajduje się w plansze_16-28 na stronie:
https://bip.lodzkie.pl/urzad-marszalkowski/programy/item/7929-nowy-plan-zagospodarowania-przestrzennego-wojew%C3%B3dztwa
https://lodz.wyborcza.pl/.../assets/images/rozdzial6/63.jpg
* wariantu północnego CPK ze stycznia 2020: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką