Logo Radio Łódź

Sejmik województwa łódzkiego w uchwale poparł budowę KDP

Podczas dzisiejszego posiedzenia sejmiku przyjęta została uchwała popierająca budowę Kolei Dużych Prędkości w województwie. Uchwała autorstwa radnych Prawa i Sprawiedliwości nie wskazuje jednak, która trasa biegnąca przez aglomerację łódzką jest najlepsza z punktu widzenia regionu, czego chcieli radni opozycji.

Przypomnijmy - przeciwko tak zwanemu wariantowi północnemu trasy KDP protestują między innymi samorządowcy Konstantynowa i Łodzi, a także część mieszkańców. Jak wyjaśnia radny Witold Stępień z Koalicji Obywatelskiej, przebieg zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny, przechodzący przez park na Zdrowiu, czy konstantynowskie osiedla jest nie do przyjęcia. Samorząd powinien opowiedzieć się za wcześniejszym wariantem południowym. - Kolej Dużych Prędkości jest potrzebna Łodzi, naszemu regionowi, ale Kolej Dużych Prędkości bez proponowanych zmian. W układzie istniejącego już studium, które było poprzedzone długimi konsultacjami i uzgadnianiem przebiegu i analizą lokalizacyjną dla tej linii - mówi Stępień.

Radni Prawa i Sprawiedliwości podkreślają jednak, że każda z tras ma swoje plusy i minusy, a żadna decyzja nie została jeszcze podjęta. Na sesji sejmiku pojawił się również wiceminister infrastruktury Marcin Horała, którzy przekonywał, że wariant południowy również ma swoje minusy. - Ten wariant południowy wymagałby później pójścia na ukos przez osiedle Retkinia w Łodzi, które zamieszkuje 70 tys. mieszkańców. I w praktyce przecięcia w ten czy w inny sposób tego osiedla. Podstawowa zaleta wariantu północnego, jest taka, że nie wymaga on tak daleko idącej ingerencji w tkankę miejską w Łodzi. Ten wariant jest również krótszy, a zwłaszcza o połowę krótszy jest tunel. To oznacza, że z grubsza można szacować około półtora do dwóch miliardów mniejsze koszty - podkreśla Marcin Horała.

Minister Horała wskazuje również, że projekt KDP, który chce zrealizować różni się od tego sprzed kilku lat. Przede wszystkim z infrastruktury szybkich kolei będą mogły korzystać także inne pociągi, co umożliwi na przykład tworzenie stacji w Konstantynowie Łódzkim. Zaznaczył jednocześnie, że trwające właśnie konsultacje mają pomóc zdecydować, która z tras jest najlepsza z punktu widzenia mieszkańców.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci/stanowisko-cpk-w-odpowiedzi-na-material-z-faktow-tvn

Y: Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wlk., Kalisz

Wiele gruntów ze studium wykonalności KDP z 2013 zostało zabudowanych - przykład z aglomeracji kalisko-ostrowskiej:
http://www.ostrow24.tv/news/133897-posel-pis-w-kontrze-do-apelu-klimek-w-sprawie-kolei-duzych-predkosci.html

To samo się stało w wielu miejscach na wschód od Łodzi. Łódź może starała się inwestować zgodnie ze studium, ale mniejsze samorządy niekoniecznie.

Do Wściekły: Zapowniałeś wspomnieś, że problem dotyczy GARSTKI mieszkańców osiedli domków. M.in. posła Jońskiego, który mieszka na Złotnie. Normalnych ludzi nie stać, żeby tam mieszkać.

Wściekły

Cały projekt CPK, to przedsięwzięcie wyjątkowo szkodliwe społecznie. sposób jego przygotowania jest z gruntu nieetyczny, stawia się ludzi przed faktami dokonanymi, konsultacje są prowadzone pro forma, decyzje zostały już dawno podjęte i nikt nie ma zamiaru brać pod uwagę strat, jakie poniosą na skutek hałasu, smogu i obniżenia wartości posesji okoliczni mieszkańcy. Tak właśnie szanuje ludzi PiS. Bogoojczyźniane frazesy na ustach, ty człowieku poświęć się, a dla nich piskarierki i pispensyjki. Ktoś musi stracić, żeby był zysk... Tak się Polski nie zbuduje, na krzywdzie rodaków! Precz z Sanacją, won na Zaleszczyki, kiciarze!

Marszałek Stępień mówi o skutkach związanych z budową wariantu północnego na przyrodę na Zdrowiu, ale zapomina o negatywnym efekcie wariantu południowego KDP na rezerwat Polesie Konstantynowskie.

Do zniszczenia rezerwatu Polesie Konstantynowskie bardziej może przyczynić się tunel w wariancie południowym KDP. Dlatego, że tunel i duża stacja podziemna w Łodzi Kaliskiej w wariancie południowym jest bliżej rezerwatu; tunel i stacja ten może być dość głęboko, a więc z tego powodu może spowodować powstanie większego leja depresyjnego i większe szkody w rezerwacie i w parku na Zdrowiu.

Przyjrzyjcie się dokładnej mapom:
* wariantu południowego z 2013: w pliku "21 środowisko przyrodnicze.jpg", który znajduje się w plansze_16-28 na stronie:
https://bip.lodzkie.pl/urzad-marszalkowski/programy/item/7929-nowy-plan-zagospodarowania-przestrzennego-wojew%C3%B3dztwa
https://lodz.wyborcza.pl/.../assets/images/rozdzial6/63.jpg
* wariantu północnego CPK ze stycznia 2020: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

Chociaż KDP nie jest kolejką podmiejską, to dzięki niej możliwe będą możliwe dojazdy szybkimi pociągami ŁKA do różnych stacji/przystanków na zwykłych liniach i łącznicach kolejowych w miejscowościach województwa.

"— Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej [ŁKA — red.], która zadeklarowała dostosowanie wybranych pociągów flirt do zasilania o mocy 25 kV, jeśli nieco zmodyfikujemy przebieg sieci. Wówczas pociągi ŁKA będą mogły jeździć m.in. z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa, Skierniewic i Łowicza. Dzięki temu mieszkańcy Wieruszowa będą będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Łodzi. Obecnie mogą dotrzeć tam samochodem, korzystając z trasy S8 — wyjaśnia p.o. prezesa CPK."

Źródło: https://www.pb.pl/cpk-rozluzni-lokalne-pociagi-974321

Stacja kolejowa w Konstantynowie Ł. w wariancie północnym KDP:

"Każdy z wariantów ma swoje zalety. Ten przy którym słyszymy o tych protestach [północny], przewiduje dodatkową STACJĘ w KONSTANTYNOWIE, dzięki czemu mocno ułatwiałoby to komunikację okolicznym mieszkańcom. Ten wariant południowy już tej stacji nie ma - dodaje Waldemar Buda."

Żródło: https://www.radiolodz.pl/posts/59199-waldemar-buda-decyzja-o-przebiegu-tras-kdp-najwczesniej-za-rok

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką