Logo Radio Łódź

Czy Kolej Dużych Prędkości przetnie Złotno i Konstantynów?

Władze Łodzi już dawno sprzeciwiały się Kolei Dużych Prędkości na Złotnie, ale ich wątpliwości nie wzięto pod uwagę. Kolej, zamiast przebiegać przez Łódź Kaliską i Lublinek, ma rozcinać stare Złotno, nowo powstałe osiedla w Konstantynowie oraz okolice Lutomierska.

Robert Kolczyński, dyrektor Biura Architektury i Rozwoju UMŁ powiedział, że w lipcu miało miejsce spotkanie z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego, na którym przedstawiono alternatywną trasę kolei. - Już na tym spotkaniu wyraziliśmy swój sprzeciw co do zmiany, widząc, w jaki sposób może to oddziaływać na rozwój miasta, ale także mieszkańców, ponieważ miasto od wielu laty planowane było w układzie urbanistycznym ze świadomością, iż Kolej Dużych Prędkości przebiega na południu od Retkini.

Czytaj także: Nie dla proponowanej trasy Kolei Dużych Prędkości w Konstantynowie Łódzkim

Do 10 marca trwają społeczne konsultacje w sprawie przebiegu Kolei Dużych Prędkości.

Zobacz także: Mieszkańcy Konstantynowa i łódzkiego Złotna mówią "Nie" Kolei Dużych Prędkości

Konrad Majszyk, przedstawiciel Centralnego Portu Komunikacyjnego - dyrektor komunikacji i PR - mówi, że odstąpiono od dawnego wariantu tzw. igreka ze względu na opinie ekspertów, ale jeszcze nic nie jest przesądzone. - Takie było zdanie ekspertów komponentu kolejowego, że będzie to rozwiązanie lepsze, bardziej efektywne od tego, które było proponowane wcześniej. Oczywiście, jeśli ono będzie generowało duży opór społeczny, jeśli tych opinii będzie dużo, to będziemy musieli się zastanowić, jak tę trasę skorygować albo wrócić do poprzedniego wariantu.

W ciągu 10 dni trwania konsultacji do CPK wpłynęło 1200 uwag dotyczących przebiegu trasy.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Pokłosie ubeckie, przekręt finansowy. Linia szerokotorowa prosto do chin.

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25716856,kolej-duzych-predkosci-przez-konstantynow-to-szansa-z-ktorej.html

swensypool

Każdy w PL chciałby mieć dostęp do szybkiej kolei czy autostrad byle nie obok swojego domu. Tak sie nie da. Szkoda owych domków z ogródkami ale dobro ogółu społeczeństwa (sprawna komunikacja)jest ważniejsze.

gothmucha

Historia budowy kolei w Polsce naznaczona jest miastami, które nie w momencie jej budowy oprotestowywały ją, tracąc na zawsze perspektywy rozwoju. Tak zrobiła Nieszawa w połowie XIX wieku, tak zrobiły chwilę wcześniej Brzeziny - dzięki temu powstały z niczego odpowiednio Aleksandrów Kujawski i Koluszki, obydwa większe dziś niż dawniej dużo ważniejsze niż wymienione wcześniej miasta. Brzeziny zresztą bohatersko obroniły się przed koleją już kolejny raz - następnym razem kilka lat temu, gdy oprotestowały przejście tej samej KDP przez swój teren, w związku z czym pójdzie ona przez Dmosin, wzdłuż autostrady A1 i A2. Nie pomogło to, że wraz z KDP do Brzezin dotrzeć miała ŁKA, korzystając albo z tych samych torów, albo z dobudowanego trzeciego toru.

Dzisiaj ta sytuacja się powtarza, tylko że z drugiej strony aglomeracji. Warto przypomnieć, że najbardziej optymalny przebieg KDP przez Łódź i dalej na zachód został utrącony jeszcze dziesięć lat temu. Tajemnicą poliszynela jest, że z powodu stadniny koni należącej do lokalnego bonza, w związku z czym KDP "wepchnięto" w korytarz linii kolejowej na Retkinii, przy okazji efektywnie niwecząc możliwość jej faktycznego zbudowania - bo żeby "wejść" w tę linię trzeba po pierwsze rozkopać na co najmniej dwa lata jedyną ulicę łączącą Retkinię z miastem (Bandurskiego), a po drugie pogodzić się z ewentualnymi wyburzeniami - i to nie będą już domki, ale mogą być całe bloki. Ale nic to, na Retkinii nie mieszka najwyraźniej żaden ważny polityk, ani żaden lokalny bonzo, za to na proponowanym, nowym przebiegu działkę ma z kolei znany łódzki poseł.

My się tu oczywiście dalej będziemy kłócić, protestować i oflagowywać się, ale zapominamy jak wiele jest osób, które bardzo chętnie postawią na całym projekcie kreskę, bo przecież po co Łodzi w ogóle kolej, a do Wrocławia można dojechać przez Częstochowę, tak jak dzisiaj. Status quo jest fajne, po co je zmieniać? Szkoda, że działania lokalnych polityków PO i Lewicy (w tym posłów) są wodą na młyn dla tych ludzi, którzy pewnie nawet sobie nie zdają z tego sprawy. No cóż, mądry Polak po szkodzie, a czasem i po niej nie.

Ekspert: KDP przez Konstantynów to lepszy wariant:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ekspert-kdp-przez-konstantynow-to-lepszy-wariant-95570.html

* Który z dwóch proponowanych obecnie wariantów (południowy przez Retkinię czy, wzbudzający protesty, północny przez Złotno i Konstantynów) jest lepszy – i pod jakimi względami (z punktu widzenia kosztów budowy, wygody eksploatacji, urbanistyki i planowania przestrzennego etc.)?

Jeśli mam wybrać, to wybrałbym wariant przez Złotno. Po pierwsze dlatego, że pozwala on uniknąć budowania dwóch dość ciasnych łuków (wejście do linii kolejowej 14 na wysokości Karolewa i wyjście z niej za stacją Lublinek), a także pozwala na włączenie do sieci kolejowej Konstantynowa Łódzkiego. Ponadto wariant taki umożliwia również ewentualne wybudowanie połączenia kolejowego dla Aleksandrowa Łódzkiego wzdłuż drogi ekspresowej S14. Równie ważne jest także uniknięcie paraliżu komunikacyjnego na jednym z największych łódzkich osiedli mieszkaniowych, jakim jest Retkinia – budowa włączenia linii wychodzącej z tunelu KDP w okolicy dworca Kaliskiego odetnie Retkinię od reszty miasta na kilkanaście miesięcy i może wiązać się z wyburzeniami.

* Jaka byłaby skala koniecznych wyburzeń na Retkini w razie wyboru tego pierwszego?

To tak naprawdę zależy od tego, na jaki wariant budowy zdecyduje się inwestor. Jeśli postanowi drążyć tunel, to szkody na powierzchni nie powinny być duże. Jeśli jednak zdecyduje się na metodę odkrywkową, wtedy wyburzenia mogą być znaczne.

* Jakie korzyści odniesie Konstantynów w razie wybudowania KDP w wariancie północnym, skoro na terenie miasta nie zaplanowano budowy stacji?

Na obecnym etapie rozmawiamy przede wszystkim o korytarzu, w jakim będzie biegła KDP na zachód od dworca Fabrycznego oraz o budowie łącznic do istniejących linii kolejowych, w tym przede wszystkim linii kolejowej 14. Jest oczywistym, że w następnym etapie należy rozmawiać o takim usytuowaniu stacji czy przystanków w obrębie samego Konstantynowa, jak również strefy przemysłowej na Nowym Józefowie, na której obsługę pozwala planowana łącznica do LK14.

Stacja w dogodnym dla mieszkańców miejscu pozwoli na bardzo szybkie, niemożliwe do zrealizowania innymi środkami komunikacji połączenie z centrum Łodzi, co znacznie zwiększy możliwości edukacyjne czy zarobkowe mieszkańców samego Konstantynowa i jego bezpośredniej okolicy.

Ekspert: KDP przez Konstantynów to lepszy wariant:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ekspert-kdp-przez-konstantynow-to-lepszy-wariant-95570.html

Do drf i Gościa: Czy Wy czytaliście co ja napisałem? KDP może nie dojedzie, ale ŁKA już tak.

Ryszardzie - KDP nie jest po to, aby zatrzymywac sie w kazdej pipidowie. Nigdzie nia nie dojedziesz z Aleksa czy tam Kansas bo nikt nie planuje tam przystankow/

Ryszard - jeżeli możesz to przekaż te sugestie do Urzędu Miasta, Rady Miejskiej i do innych mieszkańców.
Dobrze, żeby burmistrz Konstantynowa Ł. odbył rozmowy/konsultacje również z Marszałkiem woj. łódzkiego i z kierownictwem ŁKA na temat możliwych połączeń kolejowych.

Dobrze byłoby, żeby ta łącznica kolejowa pomiędzy Konstantynowem i Lublinkiem była również przedłużona na północ do Aleksandrowa Ł. i do linii kolejowej 16 (Zgierz Północ) (Aleksandrów ostatnio też stracił tramwaj). Dzięki temu pociągi ŁKA mógłyby również pojechać trasą okrężną przez Zgierz, Aleksandrów, Konstantynów oraz Łódź.

Ten plan nie jest jeszcze kompletny, bo na razie jest wybór wariantu, co pewnie będzie trwało maks. 1-2 lata. Dopiero jak będzie znana trasa przebiegu wówczas plan będzie bardziej szczegółowy.

Przystanek kolejowy nie został jeszcze umieszczony w planach, ale jak wcześniej napisałem jest możliwy na łącznicy pomiędzy LK85 (szybka linia KDP) i zwykłą linią LK14 (Łódź Kaliska - Sieradz). I tutaj jest zadanie burmistrza i rady miejskiej Konstantynowa Łódzkiego, aby to uzyskać. Konstantynów Łódzki (podobnie jak Aleksandrów Ł.) ma bardzo dobrą kartę przetargową: ma grubo ponad 10 tys. mieszkańców.

Wydaje mi się, że najlepszym miejscem na przystanek w Konstantynowie to miejsce, w którym łącznica kolejowa będzie przechodzić nad ul. Łódzką (na wschód od centrum miasta).

Źródło: https://www.pb.pl/cpk-rozluzni-lokalne-pociagi-974321

"— Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej [ŁKA — red.], która zadeklarowała dostosowanie wybranych pociągów flirt do zasilania o mocy 25 kV, jeśli nieco zmodyfikujemy przebieg sieci. Wówczas pociągi ŁKA będą mogły jeździć m.in. z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa, Skierniewic i Łowicza. Dzięki temu mieszkańcy Wieruszowa będą będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Łodzi. Obecnie mogą dotrzeć tam samochodem, korzystając z trasy S8 — wyjaśnia p.o. prezesa CPK."

Oznacza to, że ŁKA będzie mogła dojechać do również do mniejszych miejscowości dzięki powiązaniu łącznicami nowych linii ze starymi. I tak jedna z tych łącznic jest planowana pomiędzy LK85 (nowa linia) i LK14 w Lublinku. Nic nie stoi na przyszkodzie, aby na tej linii łączącej powstał PRZYSTANEK KOLEJOWY w KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM.
Tak więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby pociąg z Łodzi Fabrycznej pojechał szybką linią LK85 i w Konstantynowie zjechał na stację lub na łącznik między LK14 na której może być też przystanek. I pociąg dalej może jechać do Pabianic (i Sieradza) lub do Lublinka (i do Łodzi lub na łódzkie lotnisko po wybudowaniu torów do terminalu lotniska).
Jak sądzę większość mieszkańców Konstantynowa Ł. byłaby za usprawnieniem komunikacji publicznej.

Taki pociąg mógłby też pokonać trasę KDP na LK85 z Łodzi Fabrycznej do Szadku, tam zjechałby na LK131 na południe i dalej do LK14 do Zduńskiej Woli i Sieradza. W Sieradzu wjechałby na LK86/87 i zjechał w Wieruszowie na LK181, którą mógłby dojechać do Wielunia. W ten sposób pociąg ŁKA korzystając z dwóch odcinków KDP i trzech zwykłych linii kolejowych mógłby dojechać do Konstantynowa Ł., Szadku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Wieruszowa i Wielunia. Dzięki pokonywaniu dużych odległości linią KDP, mieszkańcy Wielunia, Wieruszowa będą szybciej mogli się dostać do centrum Łodzi.

Mapy i plany CPK:
* (lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie
* (styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

Linie kolejowe:
LK85 - linia KDP (kolei dużych prędkości) Warszawa-Łódź-Sieradz-Kalisz-Poznań
LK86/87 - linia KDP Sieradz-Wieruszów/Kępno-Wrocław
LK14 - linia zwykła Łódz Kaliska - Sieradz
LK131 - magistrala węglowa
LK181 - linia zwykła Kępno-Wieruszów-Wieluń-Tarnowskie Góry

Bardzo mi się podoba ta socjotechnika. "Opinie ekspertów" po jednym zdaniu okazują się tak naprawdę własnymi, nieuzasadnionymi w żaden sposób pomysłami pracowników spółki lotniskowej tworzonymi w myśl zasady "celem zmiany jest wykonanie zmiany". Jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni.

Prawdziwym ekspertom ustalenie przebiegu KDP zajęło 5 lat. Ale wtedy planowanie nie polegało na mazaniu flamastrem po mapie Polski.

Nie sądzę, żeby trasą KDP jeździły pociągi podmiejskie.

Obejrzałem mapy. Propozycja jest bardzo dobra. Koleją będę mógł w końcu dojechać z Konstantynowa w 15min do al. Kościuszki w Łodzi, albo na dworzec Fabryczny. Skończy się stanie w korkach na Łódzkiej i Konstantynowskiej. Jak dzieci dorosną to będą mogły wygodnie dojechać na studia bez potrzeby wstawania rano o 5:30. Przebieg linii jest bardzo dobry. Kolej wcale nie przecina miasta. Przecież miasto to plac Kościuszki i ulice odchodzące wokół. Kolej omija miasto, a łącznik w kierunku ul. Łódzkiej jest dobrym miejscem na stację. Lokalny autobus mógłby dowozić ludzi z bardzie odległych rejonów Konstantynowa na stację kolejową. Przyda się także parking dla osób dojeżdżających dziś samochodami do Łodzi. Nie będzie potrzebny tramwaj do Łodzi i będzie można w końcu poszerzyć ul. Łódzką. Te osiedla, których mieszkańcy protestują to przecież nie Konstantynów tylko wsie wokół Konstantynowa. Jeśli są takie kontrowersje to proponuję referendum w Konstantynowie, niech się wszyscy wypowiedzą, a nie tylko garstka nowych mieszkańców z okolicznych wsi. Pozdrawiam wszystkich mieszkańców centrum Konstantynowa.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką