Logo Radio Łódź

Mieszkańcy Konstantynowa i łódzkiego Złotna mówią "Nie" Kolei Dużych Prędkości

Kilkaset osób przyszło na spotkanie w sprawie Kolei Dużych Prędkości, która ma przebiegać przez Konstantynów Łódzki. Mieszkańcy miasta protestują przeciwko planowanej trasie kolei - nie chcą, żeby rozdzieliła ona nowo powstałe osiedla mieszkaniowe po północnej stronie miasta. Przeciwko inwestycji w tym kształcie są też mieszkańcy Starego Złotna w Łodzi.

(Fot. Michał Makowski)

Na spotkaniu mieszkańcy masowo podpisywali petycję przeciwko propozycji przebiegu trasy. - To jest niedopuszczalne, żeby tak zrobić tę linię szybkiego ruchu przez wszystkie domy, wszystkie nowe osiedla. - Jest tu gros ludzi, którzy zainwestowali, a nikt się z nimi nie liczy. - Nasze nieruchomości są już naznaczone tym planem. Proszę dzisiaj znaleźć mi kupca na domy i działki w okolicy tej trasy - mówią mieszkańcy.

Plany Kolei Dużych Prędkości wobec Konstantynowa są zaskoczeniem dla wszystkich - dodaje burmistrz Robert Jakubowski. - Na żadnym etapie powstawania tego dokumentu, który jest obecnie przedmiotem konsultacji społecznych, a który dotyczy nowego przebiegu linii, gmina Konstantynów Łódzki nie była nie tylko informowana o tym, że taki dokument powstaje, ale też na żadnym etapie jego powstawania nie była włączona do tych prac - podkreśla Jakubowski.

Tory kolejowe podzieliłyby miasto, a planowana trasa wchodzi w kolizję z budowaną drogą S14.

W działania na rzecz zmiany planowanej trasy włączyli się też parlamentarzyści ze wszystkich stron politycznej barykady. Zamierzają lobbować w tej sprawie u pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horały.

Posłuchaj:

Posłuchaj także:

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

PO chciało burzyć BLOKI

Poczytajcie o kulisach jak projektowano tunele pod Łodzią i trasy KDP. Jakie popełniono błędy.
https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf
(Łódź III Rzeczypospolitej – meandry rozwoju i rewitalizacji, J. Wesołowski: czV – TUNELE, KDP, KOLEJE AGLOMERACYJNE – CZYLI RZECZ O WĘŹLE NIEMOCY)

PO i PLK pozwoliło 10 lat temu na to, żeby średnica aglomeracyjna w Łodzi nie miała wystarczającej przepustowości w godzinach szczytu (nawet przy 4 torach w dwóch tunelach: KDP i aglomeracyjnym) przez uniemożliwienie pociągom pośpiesznym jazdy torami dla szybkich pociągów (wszystkie pośpieszne musiałyby jechać tunelem aglomeracyjnym). Rysunek V-12 we wspomnianym wyżej źródle pokazuje obciążenie tunelu aglomeracyjnego.

Projekt z czasów PO prowadzący przez Retkinię (wariant południowy) jest też droższy o 50% od trasy prowadzącej przez Złotno (wariant północny). Koszt wariantu południowego to ok. 3 mld zł, a północnego ok. 2 mld zł. O konieczności burzenia bloków na Retkinii już nie wspomnę.

CPK stara się naprawić te błędy:
(I etap - lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie (tutaj można zobaczyć też informacje o rodzajach pociągów, które będą mogły jeżdzić po KDP)
(II etap - styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

PO chciało burzyć BLOKI

Nikt o tym głośno nie mówi, ale wariant południowy przez Łódź przyjęty przez PO i popierany tak ochoczo przez Łódź wiąże się z koniecznością ZBURZENIA BLOKÓW NA RETKINII w okolicy dworca Łódź Kaliska. PO i władze Łodzi przeniosły wtedy trasę pod presją polityków (takich jak Joński) mających domy na Złotnie. Na Retkini nie mieszkają ważni politycy, więc kto się będzie przejmował o ludzi mieszkajacych w blokach do wyburzenia. Również Retkinia przez 2 lata budowy linii byłaby odcięta od centrum Łodzi.

CPK chce naprawić ten błąd i puścić linię szybkiej kolei przez tereny zamieszkane przez dużo mniejszą liczbę, gdzie trzeba będzie zburzyć trochę domów jednorodzinnych. Linia obecnie przedstawionego projektu, idzie też krótszą trasą i znajduje się na dużej długości w tunelu pod ul. Konstantynowską. Nowy projekt daje możliwość budowy przystanku kolei aglomeracyjnej ŁKA w Konstantynowie Ł. (ul. Łódzka) na łącznicy kolejowej w pobliżu szybkiej linii (ale nie będzie to przystanek dla szybkiej kolei do Wrocławia i Poznania).

gothmucha

Historia budowy kolei w Polsce naznaczona jest miastami, które nie w momencie jej budowy oprotestowywały ją, tracąc na zawsze perspektywy rozwoju. Tak zrobiła Nieszawa w połowie XIX wieku, tak zrobiły chwilę wcześniej Brzeziny - dzięki temu powstały z niczego odpowiednio Aleksandrów Kujawski i Koluszki, obydwa większe dziś niż dawniej dużo ważniejsze niż wymienione wcześniej miasta. Brzeziny zresztą bohatersko obroniły się przed koleją już kolejny raz - następnym razem kilka lat temu, gdy oprotestowały przejście tej samej KDP przez swój teren, w związku z czym pójdzie ona przez Dmosin, wzdłuż autostrady A1 i A2. Nie pomogło to, że wraz z KDP do Brzezin dotrzeć miała ŁKA, korzystając albo z tych samych torów, albo z dobudowanego trzeciego toru.
Dzisiaj ta sytuacja się powtarza, tylko że z drugiej strony aglomeracji. Warto przypomnieć, że najbardziej optymalny przebieg KDP przez Łódź i dalej na zachód został utrącony jeszcze dziesięć lat temu. Tajemnicą poliszynela jest, że z powodu stadniny koni należącej do lokalnego bonza, w związku z czym KDP "wepchnięto" w korytarz linii kolejowej na Retkinii, przy okazji efektywnie niwecząc możliwość jej faktycznego zbudowania - bo żeby "wejść" w tę linię trzeba po pierwsze rozkopać na co najmniej dwa lata jedyną ulicę łączącą Retkinię z miastem (Bandurskiego), a po drugie pogodzić się z ewentualnymi wyburzeniami - i to nie będą już domki, ale mogą być całe bloki. Ale nic to, na Retkinii nie mieszka najwyraźniej żaden ważny polityk, ani żaden lokalny bonzo, za to na proponowanym, nowym przebiegu działkę ma z kolei znany łódzki poseł.
My się tu oczywiście dalej będziemy kłócić, protestować i oflagowywać się, ale zapominamy jak wiele jest osób, które bardzo chętnie postawią na całym projekcie kreskę, bo przecież po co Łodzi w ogóle kolej, a do Wrocławia można dojechać przez Częstochowę, tak jak dzisiaj. Status quo jest fajne, po co je zmieniać? Szkoda, że działania lokalnych polityków PO i Lewicy (w tym posłów) są wodą na młyn dla tych ludzi, którzy pewnie nawet sobie nie zdają z tego sprawy. No cóż, mądry Polak po szkodzie, a czasem i po niej nie.

Ekspert: KDP przez Konstantynów to lepszy wariant:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ekspert-kdp-przez-konstantynow-to-lepszy-wariant-95570.html

Ryszard - jeżeli możesz to przekaż te sugestie do Urzędu Miasta, Rady Miejskiej i do innych mieszkańców.
Dobrze, żeby burmistrz Konstantynowa Ł. odbył rozmowy/konsultacje również z Marszałkiem woj. łódzkiego i z kierownictwem ŁKA na temat możliwych połączeń kolejowych.

Dobrze byłoby, żeby ta łącznica kolejowa pomiędzy Konstantynowem i Lublinkiem była również przedłużona na północ do Aleksandrowa Ł. i do linii kolejowej 16 (Zgierz Północ) (Aleksandrów ostatnio też stracił tramwaj). Dzięki temu pociągi ŁKA mógłyby również pojechać trasą okrężną przez Zgierz, Aleksandrów, Konstantynów oraz Łódź.

Dziękuję R123 za linki do map. Obejrzałem mapy. Propozycja jest bardzo dobra. Koleją będę mógł w końcu dojechać z Konstantynowa w 15min do al. Kościuszki w Łodzi, albo na dworzec Fabryczny. Skończy się stanie w korkach na Łódzkiej i Konstantynowskiej. Jak dzieci dorosną to będą mogły wygodnie dojechać na studia bez potrzeby wstawania rano o 5:30. Przebieg linii jest bardzo dobry. Kolej wcale nie przecina miasta. Przecież miasto to plac Kościuszki i ulice odchodzące wokół. Kolej omija miasto, a łącznik w kierunku ul. Łódzkiej jest dobrym miejscem na stację. Lokalny autobus mógłby dowozić ludzi z bardzie odległych rejonów Konstantynowa na stację kolejową. Przyda się także parking dla osób dojeżdżających dziś samochodami do Łodzi. Nie będzie potrzebny tramwaj do Łodzi i będzie można w końcu poszerzyć ul. Łódzką. Te osiedla, których mieszkańcy protestują to przecież nie Konstantynów tylko wsie wokół Konstantynowa. Jeśli są takie kontrowersje to proponuję referendum w Konstantynowie, niech się wszyscy wypowiedzą, a nie tylko garstka nowych mieszkańców z okolicznych wsi. Pozdrawiam wszystkich mieszkańców centrum Konstantynowa.

Mieszkaniec Konstantynowa Łódzkiego

Mieszkam na ul. Sucharskiego i uważam, że pan Jakubowski powinien postarać się o stację kolejową. Konstantynów Łódzki tego potrzebuje. Konstantynów to nie tylko krzykacze z domków jednorodzinnych!

Ten plan nie jest jeszcze kompletny, bo na razie jest wybór wariantu, co pewnie będzie trwało maks. 1-2 lata. Dopiero jak będzie znana trasa przebiegu wówczas plan będzie bardziej szczegółowy.

Przystanek kolejowy nie został jeszcze umieszczony w planach, ale jak wcześniej napisałem jest możliwy na łącznicy pomiędzy LK85 (szybka linia KDP) i zwykłą linią LK14 (Łódź Kaliska - Sieradz). I tutaj jest zadanie burmistrza i rady miejskiej Konstantynowa Łódzkiego, aby to uzyskać. Konstantynów Łódzki (podobnie jak Aleksandrów Ł.) ma bardzo dobrą kartę przetargową: ma grubo ponad 10 tys. mieszkańców.

Wydaje mi się, że najlepszym miejscem na przystanek w Konstantynowie to miejsce, w którym łącznica kolejowa będzie przechodzić nad ul. Łódzką (na wschód od centrum miasta).

Projekt linii zakładał że będzie prowadzona przez południe w okolicach oczyszczalnii ścieków w Łodzi.

Nowy wariant wydaje się znacznie gorszy niż poprzednie.

Chciałbym usłyszeć jakie to strategicznie dobre przedsięwzięcie skoro nie ma planowanych przystanków (a pozatym to zabija idee kolei dużych prędkości).

GośGrzegorz Boczkowski

Linia Kolejowa przez Konstantynów to strategicznie bardzo dobre przedsięwzięcie. Ciemny naród nie powinien zabierać głosu bo nie ma nic do gadania. Plan kolei przez Konstantynów sięga do lat siedemdziesiątych . BĘDZIECIE MIELI KOLEJ ŻELAZNĄ

Źródło: https://www.pb.pl/cpk-rozluzni-lokalne-pociagi-974321

"— Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej [ŁKA — red.], która zadeklarowała dostosowanie wybranych pociągów flirt do zasilania o mocy 25 kV, jeśli nieco zmodyfikujemy przebieg sieci. Wówczas pociągi ŁKA będą mogły jeździć m.in. z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa, Skierniewic i Łowicza. Dzięki temu mieszkańcy Wieruszowa będą będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Łodzi. Obecnie mogą dotrzeć tam samochodem, korzystając z trasy S8 — wyjaśnia p.o. prezesa CPK."

Oznacza to, że ŁKA będzie mogła dojechać do również do mniejszych miejscowości dzięki powiązaniu łącznicami nowych linii ze starymi. I tak jedna z tych łącznic jest planowana pomiędzy LK85 (nowa linia) i LK14 w Lublinku. Nic nie stoi na przyszkodzie, aby na tej linii łączącej powstał przystanek kolejowy w Konstantynowie Łódzkim.
Tak więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby pociąg z Łodzi Fabrycznej pojechał szybką linią LK85 i w Konstantynowie zjechał na stację lub na łącznik między LK14 na której może być też przystanek. I pociąg dalej może jechać do Pabianic (i Sieradza) lub do Lublinka (i do Łodzi lub na łódzkie lotnisko po wybudowaniu torów do terminalu lotniska).
Jak sądzę większość mieszkańców Konstantynowa Ł. byłaby za usprawnieniem komunikacji publicznej.

Taki pociąg mógłby też pokonać trasę KDP na LK85 z Łodzi Fabrycznej do Szadku, tam zjechałby na LK131 na południe i dalej do LK14 do Zduńskiej Woli i Sieradza. W Sieradzu wjechałby na LK86/87 i zjechał w Wieruszowie na LK181, którą mógłby dojechać do Wielunia. W ten sposób pociąg ŁKA korzystając z dwóch odcinków KDP i trzech zwykłych linii kolejowych mógłby dojechać do Konstantynowa Ł., Szadku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Wieruszowa i Wielunia. Dzięki pokonywaniu dużych odległości linią KDP, mieszkańcy Wielunia, Wieruszowa będą szybciej mogli się dostać do centrum Łodzi.

Mapy i plany CPK:
* (lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie
* (styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

Linie kolejowe:
LK85 - linia KDP (kolei dużych prędkości) Warszawa-Łódź-Sieradz-Kalisz-Poznań
LK86/87 - linia KDP Sieradz-Wieruszów/Kępno-Wrocław
LK14 - linia zwykła Łódz Kaliska - Sieradz
LK131 - magistrala węglowa
LK181 - linia zwykła Kępno-Wieruszów-Wieluń-Tarnowskie Góry

Teraz burmistrz próbuje kryć swoją niekompetencję, że niby nie wiedział, że tam będzie linia kolejowa. Przebieg KDP przez Konstantynów był w jednym z wariantów przebiegu od wielu lat.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką