Logo Radio Łódź

Nie dla proponowanej trasy Kolei Dużych Prędkości w Konstantynowie Łódzkim

Urzędnicy z Konstantynowa Łódzkiego nie zgadzają się na przedstawiane przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny warianty przebiegu linii kolejowej na trasie Łódź Fabryczna - Poznań - Starołęka.

Planowany korytarz Kolei Dużych Prędkości biegnie przez istniejące osiedla i tereny przeznaczone do zabudowy jednorodzinnej, a jego realizacja spowoduje konieczność przesiedlenia się lokalnej społeczności. Przyczyni się również do utraty wartości przyległych działek - mówi Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego Robert Jakubowski. - Ponadto wchodzi w kolizję z budowaną właśnie droga S14 - dodaje. Dziwi się też, że projekt zaprezentowano wyłącznie za pośrednictwem informacji zamieszczanych w Internecie i mediach.

Burmistrz Miasta przygotował i złożył na ręce Przewodniczącej Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim projekt Uchwały Rady Miejskiej, którą radni rozpatrzą na najbliższym posiedzeniu. Sprzeciwia się w nim proponowanemu przebiegowi linii kolejowej 85, na odcinku Łódź Fabryczna - Poznań - Starołęka. Odpowiednie pismo trafiło też do Marcina Horały, Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Samorządowcy proszą w nim o rozważenie powrotu do wariantu południowego, który przewidywał przebieg nowej linii kolejowej w istniejącym już korytarzu Lublinek – Pabianice - Zduńska Wola.

Na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego udostępniono mapki z proponowanym przebiegiem wszystkich zaplanowanych do budowy odcinków linii kolejowej, która połączy polskie dworce z główną stacja kolejową przy  porcie lotniczym w Baranowie. Do 10 marca trwają konsultacje tych dokumentów. 

Konstantynowski Samorząd chce zapoznać się z opiniami mieszkańców na ten przebiegu linii nr 85 i dlatego organizuje spotkanie: 18 lutego, o godzinie 18.30, w Miejskim Ośrodku Kultury.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Magdaleno zależy dla kogo jest lepszy wariant który gmina zatwierdziła w planie.
Teraz są dwa warianty i czerwony całkowicie nowy jest zły ale obiektywnie jak się zastanowić dla gminy Wodzierady lepszy. Biegnie w większości trasy prze las.
Ten z planu zagospodarowania wyburzą Leśnicę

Konstantynów optuje za poprzednim przebiegiem z 2013 roku który przecina gminę Wodzierady na pół. Nie rozumiem czemu niektórzy popierają Konstantynów i przebieg dzielący na pół gminę Wodzierady? Jak klepną wariant z2013 to będziecie mieli gminę przeoraną koleją dokładnie na pół.

Magdalena

Tą trasą dotyczy również gminy Wodzierady np. wsi Magdalenow. To jest dramat. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego trasa przebiegała innym odcinkiem. Zostaliśmy oszukani.

gothmucha

Historia budowy kolei w Polsce naznaczona jest miastami, które nie w momencie jej budowy oprotestowywały ją, tracąc na zawsze perspektywy rozwoju. Tak zrobiła Nieszawa w połowie XIX wieku, tak zrobiły chwilę wcześniej Brzeziny - dzięki temu powstały z niczego odpowiednio Aleksandrów Kujawski i Koluszki, obydwa większe dziś niż dawniej dużo ważniejsze niż wymienione wcześniej miasta. Brzeziny zresztą bohatersko obroniły się przed koleją już kolejny raz - następnym razem kilka lat temu, gdy oprotestowały przejście tej samej KDP przez swój teren, w związku z czym pójdzie ona przez Dmosin, wzdłuż autostrady A1 i A2. Nie pomogło to, że wraz z KDP do Brzezin dotrzeć miała ŁKA, korzystając albo z tych samych torów, albo z dobudowanego trzeciego toru.
Dzisiaj ta sytuacja się powtarza, tylko że z drugiej strony aglomeracji. Warto przypomnieć, że najbardziej optymalny przebieg KDP przez Łódź i dalej na zachód został utrącony jeszcze dziesięć lat temu. Tajemnicą poliszynela jest, że z powodu stadniny koni należącej do lokalnego bonza, w związku z czym KDP "wepchnięto" w korytarz linii kolejowej na Retkinii, przy okazji efektywnie niwecząc możliwość jej faktycznego zbudowania - bo żeby "wejść" w tę linię trzeba po pierwsze rozkopać na co najmniej dwa lata jedyną ulicę łączącą Retkinię z miastem (Bandurskiego), a po drugie pogodzić się z ewentualnymi wyburzeniami - i to nie będą już domki, ale mogą być całe bloki. Ale nic to, na Retkinii nie mieszka najwyraźniej żaden ważny polityk, ani żaden lokalny bonzo, za to na proponowanym, nowym przebiegu działkę ma z kolei znany łódzki poseł.
My się tu oczywiście dalej będziemy kłócić, protestować i oflagowywać się, ale zapominamy jak wiele jest osób, które bardzo chętnie postawią na całym projekcie kreskę, bo przecież po co Łodzi w ogóle kolej, a do Wrocławia można dojechać przez Częstochowę, tak jak dzisiaj. Status quo jest fajne, po co je zmieniać? Szkoda, że działania lokalnych polityków PO i Lewicy (w tym posłów) są wodą na młyn dla tych ludzi, którzy pewnie nawet sobie nie zdają z tego sprawy. No cóż, mądry Polak po szkodzie, a czasem i po niej nie.

Ekspert: KDP przez Konstantynów to lepszy wariant:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ekspert-kdp-przez-konstantynow-to-lepszy-wariant-95570.html

(1)
Zobacz jak planowane linie KDP przebiegają:
* (lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie
( (styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09 (te informacje były przedstawione w województwie łódzkim, informowano o tym też w prasie)
* prace z Instytutu Kolejnictwa (są dostępne w internecie)

Linie kolejowe:
LK85 - linia KDP (kolei dużych prędkości) Warszawa-Łódź-Sieradz-Kalisz-Poznań
LK86/87 - linia KDP Sieradz-Wieruszów/Kępno-Wrocław
LK14 - linia zwykła Łódz Kaliska - Sieradz
LK131 - magistrala węglowa
LK181 - linia zwykła Kępno-Wieruszów-Wieluń-Tarnowskie Góry

(2)
Program CPK szybkich kolei różni się w założeniach od tego przedstawionego przez PO.

Wg programu PO z 2013 r., linie KDP od razu dostosowane byłyby do 300-350 km/h. Ale ruch na tych liniach mógłby się odbywać tylko między dużymi miastami i pociągi nie zjeżdzałyby z linii KDP. Potrzebne byłyby też specjalne pociągi, które byłyby bardzo drogie.

Program został zmieniony przez PiS (a właściwie przez ludzi, którzy doprowadzili kolej na Dolnym Śląsku do rozkwitu). W projektu CPK, geometrie linii mają być dostosowane do 350 km/h, ale pociągi będą jeżdzić 250 km/h (a więc polscy producenci byliby w stanie wyprodukować taki tabor) (a w przyszłości w razie potrzeby będzie możliwe zwiększenie prędkości).

Poza tym z tych linii korzyść mieli także mieszkańcy mniejszych miejscowości.
Program CPK przewiduje, że na linie dużych prędkości będą mogły wjeżdżać pociągi aglomeracyjne pod warunkiem, że będą pewne warunki (prędkość, zasilanie). Więc ŁKA musi zakupić pociąg dwusystemowy, który będzie mógł wykorzystać zasilanie 3 kV DC (jak na obecnej sieci kolejowej) lub 2x 25 KV 50 Hz (na linii KDP) (ŁKA zapowiedziała pół roku temu, że zakupi takie pociągi).

Taki pociąg mógłby pokonać trasę KDP na LK85 z Łodzi Fabrycznej do Szadku, tam zjechałby na LK131 na południe i dalej do LK14 do Zduńskiej Woli i Sieradza. W Sieradzu wjechałby na LK86/87 i zjechał w Wieruszowie na LK181, którą mógłby dojechać do Wielunia. W ten sposób pociąg ŁKA korzystając z dwóch odcinków KDP i trzech zwykłych linii kolejowych mógłby dojechać do Konstantynowa Ł., Szadku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Wieruszowa i Wielunia. Dzięki pokonywaniu dużych odległości linią KDP, mieszkańcy Wielunia, Wieruszowa będą szybciej mogli się dostać do centrum Łodzi.

Też nic nie stoi na przeszkodzie, aby pociąg z Łodzi Fabrycznej pojechał szybką linią LK85 i w Konstantynowie zjechał na stację lub na łącznik między LK14 na której może być też przystanek. I pociąg dalej może jechać do Pabianic (i Sieradza) lub do Lublinka (i do Łodzi lub na łódzkie lotnisko po wybudowaniu torów do terminalu lotniska).

Możliwości trasowania jest dużo dzięki planowanym łącznicom pomiędzy liniami KDP i zwykłymi (mapa: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09 )
Sam też miałem w 2013 wątpliwości co do sensu budowy KDP (np. stacja Sieradza i Zduńskiej Woli miała być w lesie 10 km od centrum każdego z tych miast), wspólna stacja dla Kalisza i Ostrowa Wlk. miała być w małym miasteczku (w Nowych Skalmierzycach). Ale obecny plan nie przewiduje takich dziwactw.

Wierz mi, obecny plan KDP opracowany przez CPK jest dużo lepszy niż ten z 2013.

(3)
Polskie koleje mają stare pociągi, większość z nich ma 30 lat. A więc za 10 lat i tak będą do wymiany.
Ale przewoźnicy kolejowi od 2 lat wiedzą, że będą dwa systemy zasilania, więc już teraz mogą odpowiednio planować zakupy nowego taboru.

Mylisz się lub kłamiesz z premedytacją.
Nikt nie wiedział o nowym przebiegu tej trasy przez Konstantynów, może jacyś urzędnicy z centrali w Warszawie. A na pewno nie wiedzieli ludzie co wzięli kredyty i pobudowali domy na przebiegu tej trasy lub w pobliżu, a jakbyś się przejechał po okolicy to jest tego trochę.
Druga sprawa.
Twój komentarz że mieszkańcy na tym skorzystają świadczą tylko o tym że o kolei nie masz za dużej wiedzy.
Z założenia Kolej Dużej Prędkości ma łączyć duże miasta i nie będzie zatrzymywała w małych miejscowościach.
Jeśli miałaby tam przystanki to z Kolei Dużych Prędkości zrobiłoby się Kolej Małej Prędkości. Dwa taka kolej ma inne zasilanie trakcyjne więc żadne InterRegio po tych torach porostu nie przejedzie.

Burmistrz Konstantynowa Ł. urwał się z choinki. Już od lipca 2019 wiadomo, że trasa będzie przebiegać na północ od Konstantynowa Ł.

Obecny przebieg tej trasy jest bardziej korzystny dla Konstantynowa gdyż pozwala na budowę stacji lub przystanku kolejowego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w tym mieście. Jak sądzę mieszkańcy byliby bardzo tym zainteresowani.

Co więcej linia LK85 nie przebiega przez rezerwat Polesie Konstantynowskie, a pod nim w tunelu.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką