Logo Radio Łódź

Maszyna TBM, która wywierci tunel kolejowy pod Łodzią przeszła odbiór techniczny. Jej pierwsze części przyjadą do Łodzi w marcu

W niemieckim Schwanau PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały odbioru prac związanych z maszyną TBM, która wydrąży jeden z tuneli średnicowych w Łodzi - od komory startowej do dworca Fabrycznego. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce.

Tarcza waży ponad 1560 ton, ma średnicę ponad 13-tu metrów i 111 metrów długości. Dziennie będzie mogła wydrążyć ok. 10 m dwutorowego tunelu od komory startowej pomiędzy ul. Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. - Możemy się cieszyć tym, że ta maszyna jest już w całości gotowa, sprawdzona. Przez dwa ostatnie dni szczegółowo ją testowaliśmy. Po dzisiejszym odbiorze będziemy mogli przystąpić do jej transportu do Łodzi - mówi Mariusz Serżysko z zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, które jest liderem konsorcjum budującego tunel.

Maszyna teraz zostanie rozebrana i ruszy do Łodzi. Pierwsze jej części mogą dotrzeć do Polski w marcu, całość - za około trzy miesiące. Ze względu na duży rozmiar, niektóre części będą transportowane statkiem: Renem do Morza Bałtyckiego, a potem nocą ciężarówkami. Maszyna będzie nie tylko drążyła, ale też umacniała tunel. - To jest nowoczesna technologia, która za pomocą nowoczesnego kombajnu realizuje prace związane z drążeniem tunelu i ułożeniem prefabrykatów, które stworzą skorupę tunelu - tłumaczy Arnold Bresch z zarządu Polskich Linii Kolejowych. 

(Fot. Piotr Durys)

Posłuchaj i dowiedz się więcej:

(Fot. Piotr Durys)

Już wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy, która wywierci 4 jednotorowe korytarze w stronę Łodzi Kaliskiej i Żabieńca. 

Do czerwca, pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską potrwa budowa komory startowej dla odebranej dziś tarczy TBM. Następnie zacznie się drążenie tunelu. - Jeśli chodzi o efekt, jakiego oczekujemy po zrealizowaniu całego projektu, to bardzo ważne jest to, że połączymy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, ale też siatka połączeń ogólnopolskich zostanie bardzo mocno poprawiona - dodaje Arnold Bresch . 

Jak zapewnia PKP PLK, dworzec Łódź Fabryczna  stanie się dworcem przelotowym, skróci się też czas przejazdu przez ścisłe centrum Łodzi. Pociągi w tunelu pojadą z maksymalną prędkością 100 km/h, a dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, zostaną zintegrowane z komunikacją miejską.

Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką