Logo Radio Łódź

Podróż z rowerem nie w każdym pojeździe? Czy zmienią się przepisy łódzkiego MPK?

W łódzkim samorządzie wraca temat przewozu rowerów w komunikacji miejskiej. To dość zaskakujące, ponieważ łódzka Rada Miejska już raz wypowiedziała się w tej sprawie - w sierpniu 2018 roku. Wówczas łódzkie MPK wnioskowało, żeby rowery można było przewozić jedynie w przystosowanych do tego pojazdach. Radni powiedzieli „nie” i - tak już od 8 lat - rowerzyści w razie awarii lub zmęczenia, mogą wsiąść z rowerem do każdego tramwaju lub autobusu. Łódzki przewoźnik nie daje jednak za wygraną…

(Fot. mat. MPK Łódź)

Większość radnych, która półtora roku temu powiedziała wyraźne „nie” dla pomysłu ograniczenia możliwości przewozu rowerów w autobusach i tramwajach, argumentowała to w prosty sposób: jeśli już ktoś wsiada z rowerem do MPK to znaczy, że musi. Trudno więc oczekiwać, że będzie czekał na pojazd do tego przystosowany.

- Powinniśmy zastanowić się, ile razy widzieliśmy rowerzystów w tramwajach. Śmiem twierdzić, że pewnie nigdy albo bardzo rzadko - przekonywał radny PiS Bartłomiej Dyba-Bojarski. - Jeśli komuś zdarzy się awaria, albo coś się stanie i chciałby jechać tramwajem, to mamy mu to uniemożliwić? To kompletny absurd.

Zawarto więc kompromis: w tramwaju i autobusie nie musi być stojaka na rowery, ale rowerzysta musi zabezpieczyć swój pojazd. Zdaniem Mateusza Walaska pozwoliło to zaspokoić i te głosy, które wychodzą z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, i te, które przychodzą od środowiska rowerowego. Okazuje się jednak, że zmiany w regulaminie nie zaspokoiły oczekiwań – przynajmniej ze strony MPK-Łódź. Przewoźnik - jak mówi rzeczniczka Agnieszka Magnuszewska - dalej chce wprowadzenia ograniczeń. - Przewóz rowerów powinien mieć miejsce przede wszystkim tam, gdzie jest to możliwe, czyli w pojazdach, w których zamontowane są albo specjalne pasy do przymocowania rowerów, albo specjalne uchwyty z pasami, do których można te rowery przypiąć.

Ile takich pojazdów kursuje po Łodzi? MPK przekonuje, że całkiem sporo. - 61 proc. autobusów i 74 proc. tramwajów ma takie uchwyty – wylicza Agnieszka Magnuszewska i zapewnia, że są to bardzo dobre statystyki.

Problem jednak nie leży w statystykach, ale w rzeczywistości. Jeśli rowerzysta złapie dajmy na to gumę i będzie czekał na tramwaj, to może się okazać, że wsiądzie np. dopiero do trzeciego pojazdu z kolei, a to może oznaczać kilkadziesiąt minut czekania na przystanku.

MPK tłumaczy jednak, że bezpieczeństwo jest ważniejsze od komfortu. - Coraz więcej dużych miast, ale też mniejszych typu Gdynia, wprowadza przepisy, które zobowiązują rowerzystę do przymocowania tego roweru w pojeździe, żeby innych pasażerów ustrzec przed ewentualnymi uszkodzeniami ciała, czy zabrudzeniami ubrania.

Hubert Barański z Rowerowej Łodzi zastanawia się, czy nie jest to czasem tzw. temat zastępczy, ponieważ przypadków problemów związanych z przewozem rowerów w MPK przez ostatnie 8 lat praktycznie nie było. - Przez ten czas zdarzył się tylko jeden przypadek, kiedy to podczas zdarzenia drogowego rower przywożony na pokładzie pojazdu uderzył inną pasażerkę – przypomina sobie Barański.

MPK nie daje jednak za wygraną, dlatego powstał zespół roboczy, które sprawę miał rozwiązać. Propozycja kompromisu jest – mówi radny z komisji transportu Marcin Hencz. - Zaproponowaliśmy zdaje się bardzo kompromisowe rozwiązanie: rowery można przewozić w miejscach do tego wyznaczonych w pojazdach MPK, ale - tutaj jasny komunikat dla Zarządu Dróg i Transportu – że miejsca te mają być wyznaczone w każdym praktycznie pojeździe. Nie zdarzy się więc tak, że będziemy musieli stać na przystanku i pilnować, który pojazd ma taką możliwość.

Dodatkowo mowa jest o pierwszeństwie w dostępie do tych miejsc dla wózków inwalidzkich i wózków dla dzieci. Zatem rowerzysta będzie musiał ustąpić miejsca osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.

To jednak na razie tylko propozycje. Czy rzeczywiście wszystkich zadowolą? Już półtora roku temu wydawało się, że temat jest zamknięty. Tymczasem sprawa wraca. Zatem wszystko może rozbić się o szczegóły, ponieważ projektem zmian przepisów ma niedługo zająć się Rada Miejska.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

×
Do godz. 10:30 zamknięty będzie tunel trasy WZ w Łodzi w kierunku Widzewa. Pracuje tam ekipa filmowa, kierowcy muszą korzystać z górnej jezdni | Wypadek na skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i Nawrot w Łodzi. Zderzyły się dwa samochody. Komunikacja miejska kursuje zmienionymi trasami
Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką