Logo Radio Łódź

Budowa tunelu średnicowego [ZDJĘCIA]

Koniec 2021 roku to termin, w którym w Łodzi ma zostać oddana do użytku największa inwestycja kolejowa w Polsce w ostatnich latach. Mowa o tunelu średnicowym, który skomunikuje ze sobą trzy łódzkie dworce - Fabryczny, Kaliski i Żabieniec, a dzięki przystankom w centrum miasta stanie się tak zwanym łódzkim metrem. Tunel pozwoli na znacznie szybsze podróżowanie na trasie Poznań - Kraków i Szczecin - Lublin.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Obecnie przy ulicy Odolanowskiej trwają prace związane z przygotowaniem specjalnej, tak zwanej komory startowej, w której stanie jedna z tarcz odpowiedzialnych za drążeniu podziemnego tunelu kolejowego - konkretnie chodzi o większą maszynę, która będzie realizowała wykop w kierunku Dworca Fabrycznego - mówi rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. - Prace polegają na wybieraniu gruntu, umieszczeniu specjalnych ścianek i zbrojeń tak, aby później można było prowadzić specjalne roboty związane z przygotowaniem komory. Mieszkańcy mogą obserwować większy ruch w miejscu, gdzie powstaje komora. Wcześniej został tam przygotowany teren, obecnie są ciężarówki i maszyny, które ten teren drążą. Przygotowuje się specjalne otwory, w które jest wprowadzana mieszanka - informuje rzecznik.

Jednocześnie z pracami przygotowującymi komorę startową przy ulicy Odolanowskiej, do Łodzi sukcesywnie przyjeżdżają części mniejszej tarczy - druga, mniejsza maszyna stanie w wykopie w okolicy Alei Włókniarzy i ulicy Długosza. - Ta maszyna musiała najpierw zostać złożona przez wykonawcę i zaprezentowana inwestorowi, później zgodnie z formą transportu takich maszyn, została rozebrana na poszczególne części. Mniejsze części, te które mogą być transportowane w sposób klasyczny, dojeżdżają do Łodzi. Natomiast ta największa część powinna dotrzeć do Polski i do Łodzi na przełomie stycznia i lutego. Na pewno o tym też Polskie Linie Kolejowe będą informować - zapowiada rzecznik.

Mirosław Siemieniec zapewnił dzisiaj (10.01), że właściwy początek drążenia podziemnych tuneli kolejowych zaplanowano w połowie tego roku. - Najpierw muszą dojechać wszystkie części. Później będzie przygotowana maszyna. Natomiast w czerwcu zakładamy rozpoczęcie prac i to będzie ten moment, kiedy już wszystkie elementy będą przygotowane. Prace związane są zarówno z pracami ziemnymi, jak i montażem poszczególnych części. Jest tu harmonogram przygotowany przez wykonawcę i on uwzględnia również transport kolejnej maszyny, której odbiór przewidziano na marzec tego roku - zapewnia rzecznik PKP PLK.

Największy, dwutorowy tunel średnicowy prowadził będzie od Łodzi Fabrycznej w okolice alei Włókniarzy. Tam rozgałęzi się na cztery jednotorowe - dwa do stacji Kaliska i dwa do Żabieńca. Łącznie będzie miał 7,5 km długości.

Posłuchaj jeszcze:

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką