Logo Radio Łódź

Łowicz wycofuje się z budowy tunelu w ulicy Mostowej

Podczas dyskusji nad budżetem z Wieloletniej Prognozy Finansowej w Łowiczu skreślono 20 milionów złotych przeznaczonych na budowę tunelu pod torami kolejowymi na ulicy Mostowej.

Cały miniony rok upłynął w Łowiczu pod znakiem dyskusji nad trzema ogromnymi inwestycjami. I tak też było podczas tej ostatniej dyskusji - nad budżetem miasta. Chodzi o budowę wiaduktu i prowadzących do niego dróg, modernizację oczyszczalni ścieków i tunel pod torami w ulicy Mostowej/Armii Krajowej. Dwie pierwsze inwestycje już trwają, trzecią miasto chciałoby jak najszybciej rozpocząć, ale radni powiedzieli "nie" i zdjęli z wieloletniej prognozy finansowej pieniądze 20 mln zł, które miało być przeznaczone na ten cel. Wnioskował o to klub radnych Prawa i Sprawiedliwości. - Chcemy tylko przesunięcia go w czasie. Po pierwsze dlatego, aby zmniejszyć gigantyczne zadłużenie, przed którym niestety stoi Łowicz. Po drugie, próba wynegocjowania lepszych warunków współpracy z koleją - tłumaczy radny Jakub Wolski, podkreślając, że celem nie jest całkowita rezygnacja z tunelu.

Obecnie wynegocjowane warunki, według radnych opozycyjnych, są niekorzystne, a dotacja od kolei zbyt mała, by na niej opierać plany budowy tunelu. Tym bardziej, że prawdziwe koszty budowy nie są nawet w przybliżeniu oszacowane. - To co dała kolej, to 6,15 mln zł. Bez względu na to, czy ten tunel będzie kosztował 30, 40, czy 50 milionów, kolej da tylko sześć - wyjaśnia radny Robert Wójcik.

O potrzebie budowy tunelu mówi nam dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 Wioletta Puszcz. Podkreśla, że tunel dla Korabki oznacza prawdziwe otwarcie dzielnicy na miasto. - Rzeczywiście zablokowany jest wjazd na naszą Korabkę. W momencie zamknięcia przejazdu stoimy w korku ponad kilometr.

Burmistrz Łowicza Krzysztof Kaliński podkreśla, że to może być ostatni moment na budowę tunelu. - Takie są rozmowy z PKP PLK, która buduje w Polsce 25 takich tuneli. Jeżeli linia E20 będzie ukończona, to nie będzie możliwa budowa tunelu, bo trzeba by było tę linię na nowo zamknąć. Teraz jest mniej niż 100 pociągów na dobę, a ma być ich 200, nawet do 300 - zauważa burmistrz.

Więcej pociągów i brak tunelu oznacza, że pod szlabanami na Mostowej może trzeba będzie stać jeszcze dłużej, a już dzisiaj lekko nie jest. - Przejazd jest częściej zamknięty niż otwarty. Tu są cały czas kolejki. Czasami się stoi 15-20 minut. W godzinach szczytowych to ok. 1,5-kilometrowe korki są - przekonują łowiczanie.

Pojawiają się jednak i głosy zwracające uwagę na ekonomię. - Ten tunel jest tu zbędny. To bardzo duże pieniądze, które można inaczej zainwestować - mówi jeden z mieszkańców Łowicza.

I tak z 25 planowanych przez kolej tuneli na razie wypada tunel w Łowiczu. powstanie natomiast przeprawa przez tory w Skierniewicach - tam miasto otrzymało połowę z planowanych kosztów. Dwa tunele znajdą się też w gminie Koluszki. - My, jako gmina Andrespol wystąpiliśmy również o otrzymanie tych pieniędzy - mówi sekretarz gminy Elżbieta Ciesielska.

Dzięki temu powstanie tunel w Bedoniu - znalazł się na podstawowej liście inwestycji, które ma dofinansować PKP. Koszt całej przebudowy to prawie 30 mln zł, z czego aż 18 mln wynieść ma dotacja od kolei.

Posłuchaj i dowiedz się więcej:

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką