Logo Radio Łódź

Rower publiczny znika z Łodzi

30 listopada to ostatni dzień, kiedy można skorzystać z Łódzkiego Roweru Publicznego - po czterech latach kończy się umowa miasta z operatorem systemu, firmą Next Bike Polska. Do 1 grudnia ze stacji znikną wszystkie rowery, a do końca miesiąca same stacje.

(Fot. ŁRP)

Kiedy w 2016 roku miejskie jednoślady trafiły na ulice były prawdziwym hitem. - Przyjmuje się, że rower publiczny jako taki powinien mieć około 6-7 wypożyczeń dziennie, każdy egzemplarz. W Łodzi w tym najbardziej szczytowym momencie mieliśmy tych wypożyczeń 17 - mówi Hubert Barański z Fundacji Fenomen. Tak duże zainteresowanie sprawiło, że rowery szybko się zużywały. - Miałam problemy z zamkami: albo żeby samemu wyjąć rower, bo ciężko wyskakiwały, albo żeby go przypiąć - mówi jedna z łodzianek korzystających z roweru. - Ja miałam takie traumatyczne doświadczenia, jak deszcz padał i czekałam 20 minut na połączenie z infolinią, a pan i tak nie mógł rozwiązać mojego problemu - dodaje inna. Mimo to frekwencja rosła z roku na rok. - W sumie od inauguracji roweru do systemu zapisało się 147 300 użytkowników, a łodzianie wypożyczyli rowery 6 mln razy - podkreśla Aleksandra Myczkowska-Utrata z Next Bike Polska.

Do tej pory w Łodzi było 156 stacji i 1574 rowery. Jak będzie w 2020? Przetarg na nowego operatora systemu ogłoszono z trzymiesięcznym opóźnieniem, 9 października, a chętne firmy mogą się zgłosić do 9 grudnia. Na razie przesyłają pytania, bo urząd rozszerzył przetarg o możliwość zgłaszania rowerów tzw. czwartej generacji, mówi Maciej Sobieraj z Zarządu Dróg i Transportu. - Czwartej generacji, czyli takich, które nie wymagają słupka z elektrozamkiem - zapięcie jest zamontowane wraz z komputerem bezpośrednio na rowerze. 

W przetargu zaproponowano też rowery bezdętkowe, czy zmianę hamulców - z mocno awaryjnych szczękowych na bębnowe lub rolkowe. Nowe rowery będą miały łańcuch z napinaczem, żeby ten łańcuch nie spadał, albo wał napędowy. Miasto zakłada, że w Łodzi pojawi się 200 stacji i 2 tys. rowerów, również w nowych lokalizacjach na Starym Polesiu, Retkini, Janowie. 

Huber Barański z Fenomenu mocno sceptycznie podchodzi do pomysłu wykorzystania rowerów czwartej generacji. -Brzmi nowocześnie, fajnie, ale te rowery są droższe. Poza tym do tej pory w każdym miejscu gdzie spodziewaliśmy się roweru był taki terminal, gdzie można było wklepać swój numer telefonu, zarejestrować się. Teraz takich terminali ma być 40-60. A z aplikacji korzystała jak do tej pory tylko 1/3 użytkowników  - zauważa aktywista. Dodaje, że na 200 stacji może nam nie starczyć pieniędzy, bo budżet na rowery jest podobny jak 4 lata temu, kiedy nie przewidziano tak dużego zainteresowania. Zdaniem Macieja Sobieraja ze ZDiT we Wrocławiu udało się zbudować podobny system za podobne pieniądze.

Kiedy wyjedziemy na łódzkie drogi nowym rowerem miejskim? Firma która wygra w przetargu będzie miała 90 dni na przygotowanie systemu. W najbardziej optymistycznym wariancie nowym rowerem pojedziemy więc w kwietniu, bo od rozstrzygnięcia przetargu firmy mogą się odwołać, więc ostatecznego zwycięzcę poznamy w styczniu.

A jeśli komuś zostały środki na koncie Łódzkiego Roweru Publicznego, może przesłać do operatora dyspozycję rozliczenia konta. Pieniądze można też wykorzystać na przejazdy rowerem w innych miastach, w których operatorem jest Next Bike Polska. 

Posłuchaj:

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką