Logo Radio Łódź

Tunel na ul. Widzewskiej w Łodzi. Będzie, czy nie?

Polityczna burza wokół budowy tunelu pod torami na ul. Widzewskiej w Łodzi. Radni z miejskiej koalicji (PO, Nowoczesna, SLD) twierdzą, że nie można skorzystać z ministerialnego programu na dofinansowanie potrzebnej dla Łodzi inwestycji. Strona rządowa odpowiada: źródła finansowania są, ale miasto zwleka ze złożeniem odpowiednich wniosków.

(Fot. Łukasz Czuku)

Po wybudowaniu Dworca Łódź Fabryczna z ul. Widzewskiej zniknął działający przez wiele lat przejazd kolejowy. A kierowcy stracili jedną z nielicznych możliwości przejazdu przez tory kolejowe na Widzewie.

Władze Łodzi liczyły na rządową pomoc finansową przy wykopaniu tunelu dla samochodów. Okazuje się, że ul. Widzewska jako droga gminna, może być finansowana tylko z budżetu miasta.

Rok temu, przy samorządowej kampanii wyborczej kandydata PiS na prezydenta Łodzi, poseł Waldemar Buda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (PiS) deklarowali wsparcie budowy tunelu. - Jesteśmy zdecydowani, aby wraz z samorządem miasta Łodzi, który zobowiązał się do budowy przejścia dla pieszych, zrealizować to przedsięwzięcie. Pozwoli ono rozwiązać problem, którego nie rozwiązał wiadukt zrealizowany przed dwoma laty - mówił minister Adamczyk.

Czytaj także: Rząd chce dofinansować budowę tunelu na Widzewskiej. Łódź nie złożyła wniosku

Przewodniczący Rady Miejskiej Marcin Gołaszewski z Nowoczesnej uważa, że minister nie wywiązał się z obietnicy. - Chciałbym zadać pytanie panu ministrowi Andrzejowi Adamczykowi i panu wiceministrowi inwestycji i rozwoju Waldemarowi Budzie, czy składając obietnice wyborcze, okłamali i oszukali łodzian. Ponieważ zostały złożone konkretne deklaracje o wsparciu inwestycji, które do dzisiaj nie zostały wypełnione. Na nasze pismo z Urzędu Miasta, z pytaniem, czy ministerstwo dotrzyma obietnic dotyczących właśnie finansowania przejazdu na ul. Widzewskiej, otrzymaliśmy odpowiedź, że nie ma takiej możliwości prawnej, ponieważ ministerstwo może sfinansować wyłącznie drogi powiatowe, wojewódzkie i krajowe. Pech chce, że Widzewska jest drogą gminną - mówi Gołaszewski.

Wiceminister Inwestycji i Rozwoju Waldemar Buda nie kryje zdziwienia wystąpieniami radnych i jednocześnie odpowiada, że środki są, tylko że miejscy urzędnicy nie złożyli po nie wniosku. - Jest wskazana możliwość finansowania takiej inwestycji z rezerwy, którą dysponuje minister finansów za pozytywną opinią ministra infrastruktury. W tej sprawie wniosek nie został złożony. Mamy koniec roku, rezerwa się zmniejszyła, stracony cały 2019 rok. Można było to procedować i dzisiaj być już u progu decyzji. Martwię się, że tam chodzi bardziej o politykę - mówi wiceminister Waldemar Buda.

Z pisma Ministerstwa Infrastruktury wynika, że Urząd Miasta Łodzi wysłał pismo z pytaniem o możliwości dofinansowania tunelu dopiero osiem miesięcy po wizycie w Łodzi ministra Andrzeja Adamczyka. Jak twierdzi przewodniczący łódzkiej Rady Miejskiej Marcin Gołaszewski przez ten czas łódzcy urzędnicy sprawdzali możliwości pozyskania środków z różnych rządowych programów. Na razie miasto ogłosiło przetarg na budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów.

Posłuchaj relacji i dowiedz się więcej:

Pismo Ministerstwa Infrastruktury w sprawie rządowego dofinansowania budowy tunelu na ulicy Widzewskiej w Łodzi:

Minister Infrastruktury ma świadomość, jak ważny dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego wspólnot samorządowych jest rozwój bezpiecznej, spójnej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.), w miastach na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, oraz koordynacja robót w pasie drogowym. Minister Infrastruktury sprawuje nadzór jedynie nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, który jest zarządcą dróg krajowych. Minister nie nadzoruje pozostałych zarządców dróg i nie ma możliwości formalnych ingerowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych.

Ministerstwo dostrzega potrzebę, aby inwestycje w drogi samorządowe mogły być dofinansowane ze środków pochodzących z budżetu Państwa i jednym z takich instrumentów jest Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej.

Wsparciem dla dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych w miastach na prawach powiatu jest także rezerwa subwencji ogólnej. Rezerwą tą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

W przedstawionej sprawie miasto Łódź mogło wnioskować o dofinansowanie zadania polegającego na budowie tunelu w ciągu ulicy Widzewskiej, przebiegającego pod torami kolejowymi w ramach Programu gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Zgodnie z zasadami Programu, minister właściwy do spraw transportu koordynował jego realizację i zatwierdzał listy rankingowe zadań, a za realizację naboru odpowiadali właściwi miejscowo wojewodowie. Aby uzyskać dofinansowanie, konieczne było złożenie prawidłowego wniosku przez właściwego zarządcę drogi. Miasto Łódź nie mogło uzyskać dofinansowania z PRGiPID na budowę tunelu w ciągu ulicy Widzewskiej, ponieważ nie złożyło wniosku o dofinansowanie w naborze na 2019 r.

Miasto Łódź, osiem miesięcy po wystąpieniu ministra Andrzeja Adamczyka, zapytało o możliwość sfinansowania przedmiotowej inwestycji. Przesłane pismo nie było jednak wnioskiem o dofinansowanie.

W przesłanej przez MI odpowiedzi, w kwietniu 2019 r. prezydent Miasta Łodzi został poinformowany o możliwości otrzymania dofinansowania w formie subwencji ogólnej, jednakże taki wniosek nie został złożony.

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką