Logo Radio Łódź

Skamieniałości sprzed 148 mln lat w Geoparku Owadów-Brzezinki

Jedno z unikatowych stanowisk paleontologicznych odkrytych na świecie, można od dziś (23.06) oglądać w Geoparku. To niezwykły kompleks turystyczny, w gminie Sławno w powiecie opoczyńskim.

(Fot. Monika Gosławska)

Geopark to ścieżka edukacyjna, taras widokowy na kamieniołom, gdzie znaleziono skamieniałości i budynek, gdzie są prezentowane. Jest też plac zabaw dla dzieci z akcentami nawiązującymi do odkryć naukowców.

Skamieliny sprzed milionów lat to jedne z ciekawszych odkryć paleontologicznych na świecie. Naukowcem, który pracował na miejscu  znaleziska jest doktor habilitowany Błażej Błażejowski z Polskiej Akademii Nauk. - Warto tutaj przyjechać, aby poznać historię życia na ziemi. Żeby obejrzeć absolutnie unikatowe skamieniałości, które można zobaczyć wyłącznie tutaj. Nie można tych skamieniałości obejrzeć w Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku, ani w Londynie. Można je znaleźć w Geoparku Owadów-Brzezinki w gminie Sławno, w województwie łódzkim - mówi Błażejewski.

Naukowiec dodaje, że Geopark jest jedynym takim miejscem w Polsce. - Tutaj jest taras widokowy z widokiem na kamieniołom. Widać skały, profil geologiczny, widać te warstwy, w których znajdujemy te skamieniałości. Nie można tam wejść do tego kamieniołomu, ale widać te skały. Jest ścieżka edukacyjna, gdzie można poczytać o geologii regionu, województwa łódzkiego, Polski i Europy. Wszystko jest przygotowane bardzo merytoryczne - zapewnia Błażejewski.

Geopark powstał z wykopalisk naukowych, niezwykle cennych dla świata nauki. Ponad 90% znalezionych tam skamieniałości jest nowością dla naukowców. Do ciekawszych znalezisk należy zachowany w bardzo dobrym stanie gad morski - ichtiozaur.

Teren, na którym zlokalizowany jest Geopark to kamieniołom należący do firmy Nordkalk, która użyczyła go gminie Sławno. Pozwoliła też naukowcom na prowadzenie badań. W uroczystym otwarciu obiektu wzięły udział tłumy zwiedzających. - Dość ciekawe, wydaje mi się, że bardzo fajny obiekt. - Na pewno będzie bardzo coś ciekawego. - Dzieci powinny tu przyjeżdżać zwiedzać, zobaczyć te wszystkie wykopaliska, super. - Bardzo trafna, fajna inwestycja. Warto tu przyjechać - zachwycali się zwiedzający.

Dziś (23.06) uroczystego otwarcia dokonał wójt gminy Sławno Tadeusz Wojciechowski. Mówił, że to wyjątkowe miejsce, bardzo cenne dla świata nauki. Zapowiada kolejne inwestycje w tym miejscu. - Mamy tu już kolejny projekt. Będzie zjazd narciarski, mamy zrobioną już jego wizualizację. Na igielicie o długości 740 m, z wieżą widokową, z boiskiem do piłki plażowej, z plażą. Taka atrakcja, która połączy się również z terenem przy gminnym ośrodku kultury - zapewnia Wojciechowski.

(Fot. Monika Gosławska)

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Zgadzam się z polityką