Logo Radio Łódź

MPK Łódź. Rozkłady jazdy, trasy autobusów i tramwajów [MAPY]

Po zeszłorocznej rewolucji komunikacyjnej w Łodzi przyszedł czas na korektę tras i rozkładów autobusów oraz tramwajów MPK Łódź. Zapoznajcie się ze szczegółami zmian.

Na swoją dawną trasę wróciły autobusy linii 65. Kursują w dwóch relacjach: A i B (Fot. Sebastian Szwajkowski)

Nowe trasy ma 14 linii autobusowych i cztery tramwajowe. Pojawiły się nowe linie: tramwajowa 18 (z Retkini na Stoki przez al. Mickiewicza i ul. Kilińskiego) oraz autobusowa H (z Dworca Łódź-Chojny do ul. Ustronnej). Wśród zmian, o które prosili mieszkańcy miasta niezwykle istotny wydaje się powrót linii 57 na trasę sprzed rewolucji komunikacyjnej. Oznacza to, że popularny autobus jeździ od Karpackiej do Marysińskiej.

Zmiany to także likwidacje i zawieszenia tras. Pasażerowie nie pojadą już tramwajami 45 i 46, a także autobusami: 58C, 79, 88A, 88B, 95A i 95B. 

Zobacz zmiany w komunikacji MPK Łódź od 4 lutego 2018

12-minutowa częstotliwość MPK niemożliwa na wszystkich trasach

Główną zaletą rewolucji z kwietnia 2017 roku miał być wzrost częstotliwości kursowania pojazdów MPK. Maciej Sobieraj, wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, przyznaje, że zapowiadana podstawa częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów, która miała wynosić 12 minut, nie wszędzie jest możliwa. Dotyczy to szczególnie linii na obrzeżach miasta. - Są linie peryferyjne, na których tych pasażerów jest mniej i zapotrzebowanie na transport jest mniejsze. W związku z tym trzeba się zastanowić, czy stać nas na utrzymanie tych wszystkich linii z dużą częstotliwością przez cały dzień i czy po godzinach szczytu te autobusy i tramwaje nie powinny jeździć trochę rzadziej - mówi Sobieraj.

Jak podkreśla wicedyrektor ZDiT z badań wynika, że Łódź mimo to jest na drugim miejscu w Polsce pod względem liczby realizowanych wozokilometrów przez transport publiczny. Miasto wyprzedza tylko stolica.

Posłuchaj całej rozmowy z Maciejem Sobierajem:

Zobacz też mapki nowych tras

Najdłuższa linia tramwajowa w Polsce zawieszona

Od 4 lutego najdłuższa w Polsce linia tramwajowa 46 przestała kursować po regionie łódzkim, a wraz z nią linia 45. 

Powodem zamknięcia linii tramwajowej był fatalny stan techniczny torowiska i sieci trakcyjnej. Normy zużycia przekroczone są właściwie na każdym odcinku od Łodzi do Ozorkowa. Włodarze Zgierza i Ozorkowa deklarują środki na doraźne remonty trasy ale niezbędna jest kompleksowa przebudowa. Na ten cel nie ma jednak pieniędzy. - Będziemy  wspólnie się starali, żeby ten problem rozwiązać. Musimy szukać pieniędzy z zewnątrz - mówi wójt gminy Zgierz Barbara Kaczmarek.

Na trasie pozbawionej tramwajów od niedzieli kursują autobusy zastępcze. - Na terenie Łodzi autobusy wyjeżdżają z osiedla Radogoszcz-Wschód. Od Zgierskiej do Kuraka będą kursowały co 15 minut, a w kierunku Ozorkowa i Placu Kilińskiego będą jeździły dwa autobusy na godzinę - dodaje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.

Tak łodzianie żegnali linię 46

Władze samorządowe zapewniają, że to tylko tymczasowe zawieszenie linii z Łodzi do Ozorkowa, a nie całkowita jej likwidacja. 13 lutego przedstawiciele Zgierza, Ozorkowa i gminy Zgierz spotkają się z zarządem MPK-Łódź w sprawie ustalenia harmonogramu prac naprawczych tramwajowej trasy.

Od 4 lutego zawieszono kursowanie linii 45 i 46. Autobusy zastępcze kursują na poniższych trasach:

• Linia Z45: RADOGOSZCZ WSCHÓD – ZGIERZ Plac Kilińskiego
• Linia Z46: RADOGOSZCZ WSCHÓD – OZORKÓW Konstytucji 3 Maja

Przygotowano specjalny rozkład jazdy, a czas przejazdu zostanie skrócony. Z Łodzi do Zgierza przejazd zajmie w średnio 10/15 minut, a do Ozorkowa ok. 40 minut.

Dodatkowo wzmocniona zostanie linia 4, aby zapewnić większą częstotliwość przejazdów na ul. Zgierskiej i stworzyć dojazd do ul. Pomorskiej i Nowego Centrum Łodzi. Utrzymane zostanie też nocne połączenie do Zgierza i Ozorkowa, które obsługiwane będzie autobusami na trasie Łódź Radogoszcz Wschód – Ozorków. Połączenie skomunikowane będzie na krańcówce Świtezianki z nocnym autobusem linii N2. Dla mieszkańców Stoków wydłużona zostanie linia 15 do krańcówki przy ul. Giewont, aby zapewnić obsługę w zastępstwie tramwajów.

Dowiedz się więcej:

Nie ma biletomatu w pojazdach MPK? Nie ma problemu

Pasażerowie MPK Łódź mają jednak powody do zadowolenia. Od lutego nie będzie się trzeba martwić brakiem biletu w pojeździe, w którym nie działa biletomat. 

Zdaniem pomysłodawcy uchwały, radnego Bartosza Domaszewicza nowe przepisy wprowadzają normalność. - Uchwała znosi przede wszystkim taką niesprawiedliwość, że odpowiedzialność za niedziałające biletomaty ponosili pasażerowie komunikacji miejskiej - mówi Domaszewicz.

Zgodnie z nowymi przepisami, kiedy biletomat będzie nieczynny kontroler nie wystawi pasażerowi mandatu. Będzie on musiał jednak zapłacić za godzinny bilet. - W razie kontroli uchwała umożliwia wniesienie opłaty 4 złotych i 40 groszy bezpośrednio u kontrolera lub jeśli nie mamy gotówki, przyjęcie wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, zostanie ona jednak anulowana jeśli w ciągu siedmiu dni uregulujemy opłatę w wysokości 4 złotych 40 groszy - wyjaśnia radny Domaszewicz.

Nowe przepisy wejdą w życie dopiero w lutym, dwa tygodnie po opublikowaniu uchwały radnych przez Wojewodę Łódzkiego. Radny Bartosz Domaszewicz zapowiada, że przygotuje dwie kolejne, podobne uchwały dotyczące niedziałających kasowników i parkomatów.

Wszystkie rozkłady jazdy dostępne są też na stronie Urzędu Miasta Łodzi

Zmiany MPK Łódź od 4 lutego 2018

Linie 57 i 85
Linia autobusowa 78 (Fot. MPK Łódź)
Nowa linia tramwajowa 18 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 58 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 65 (Fot. MPK Łódź)
Linie autobusowa 75 i H (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 68 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 63 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 73 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 92 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 64 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 54
Linia autobusowa 60 (Fot. MPK Łódź)
Linia autobusowa 56 (Fot. MPK Łódź)
Nocna linia autobusowa N1 (Fot. MPK Łódź)

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI O KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "KOMUNIKACJA". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Gość Ela

Zgadzam się w stu procentach z komentarzem osoby, która skrytykowała bilety czasowe. Rzeczywiście jest to bardzo stresujące i niepotrzebne. Czemu uprzykrza się i utrudnia życie ludziom?

Po co wymyślono bilety czasowe? Żeby ludzie nabawili się nerwicy i tracili pieniądze, jak są korki na trasie. Przedtem nie było biletów czasowych i spokojnie się żyło. Ważne, by zapłacić za bilet i nie jechać na gapę!!!

Gość Elżbieta

1.Trasa autobusu 93 powinna być taka jak przed zmianą tj. by dojeżdżać do krańcówki autobusów przy Dworcu Chojny, a nie jak teraz do Matki Polki. Po co? Dwa dworce byłyby połączone /Łódź Kaliska i Łódź Chojny/, a trasa byłaby korzystniejsza dla np. mieszkańców części Starowej Góry mieszkających w obrębie ul. Zagłoby.Teraz trzeba się przesiadać w dwa autobusy , by dojechać do granicy Łodzi /z 70 na 93/.

2.Komu przeszkadzało, by 70 zamiast dojeżdżać do Starowej Góry, dojeżdżało tylko do Matki Polki? Jak mają mieszkańcy Starowej Góry dojechać np. do Szpitala Barlickiego? A jak stamtąd wrócić? Niech ktoś wreszcie ruszy głową, bo jest gorzej niż było. Wymyślone 56 nie załatwia sprawy. Jeździ tylko do Karpackiej.

Nie zgadzam się, z uchwałą Rady Miejskiej odnośnie opłaty za bilet w wys. 4,40 w wypadku niedziałającego biletomatu. Radny Domaszewicz, niech w ogóle nie ma takich złodziejskich pomysłów. Jestem emerytką, za bilet 20 min. płacę 1,40 i nie mam zamiaru płacić więcej przez to, że mpk nie pilnuje biletomatów.
Tą sprawę koniecznie trzeba zgłosić do rzecznika praw obywatelskich. Nie może przecież konsument ponosić konsekwencji za niedziałające biletomaty. To jest problem MPK. Zakupiło biletomaty za duże pieniądze, również moje, nie pilnuje ich, chociaż zakupiło również za duże pieniądze- I też również moje ( bo z moich podatków) kamery do każdego wozu i jeszcze chce od nas- konsumentów ściągać haracz. Niech Mpk dba o to co ma, a jeżeli nie umie, to zlikwiduje biletomaty a nie odgrywa "szopki" i każdy będzie wiedział, że musi do komunikacji miejskiej wejść z biletem- cofniemy się do poprzedniej epoki. STOP ZŁODZIEJSTWU.

Gośćjan

Z nowych rozkładów nie wiadomo czy 65 jeżdzi ,a jeżeli tak to jaką trasą

Pasażer

Po co publikują rozkład jazdy, skoro tramwaj 18 nie odjeżdża w oznaczonej godzinie:
z życia wzięte - 26.02 przystanek 0734 (Piłsudskiego-Sienkiewicza) godz. 7.07 - kier. Telefoniczna
27.02 przystanek 2158 (Łódź Fabryczna) godz. 16.04 - kier. Retkinia
To problem "znikających kursów" - wyświetla się godzina odjazdu zamiast za ile minut odjedzie. Gdy nadchodzi czas odjazdu kurs znika, a pasażer czeka na następny pojazd...
Wkurzające zjawisko! Masakra, gdy trzeba np. zdążyć na pociąg

Podsumowując - znów nam obiecali gruszki na wierzbie, bo "naród głupi wszystko kupi". A teraz mówią, że co 12 minut będzie za drogo. Po co było gadać takie głupoty, że przesiadkowy system będzie lepszy, bo będą częste kursy? Żeby znów oszukać Łodzian i oszczędzić na komunikacji miejskiej.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką