Logo Radio Łódź

Miasto Filmu UNESCO. Kreatywna Łódź z planem czteroletnim

W drugiej połowie listopada przedstawiony zostanie szczegółowy harmonogram realizacji projektów związanych z nadaniem prestiżowego tytułu.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

We wtorek (31 października) dyrektor Generalna UNESCO Irina Bokova ogłosiła, że do sieci Miast Kreatywnych UNESCO (UCCN), obok 63 innych, dołącza także Łódź. Członkostwo w sieci to wyróżnienie w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa, gastronomii, literatury lub muzyki. - Logo UNESCO jest rozpoznawana na całym świecie, więc taki tytuł bardzo dużo daje - zaznacza koordynatorka projektu Katarzyna Bieńkiewicz z Narodowego Centrum Kultury Filmowej. - To jest przyciąganie turystów i inwestorów, to kolejny argument na rzecz tego, że Łódź jest wiarygodnym partnerem i miejscem, gdzie film rzeczywiście się rozwija, i gdzie można znaleźć i firmy, i ludzi do współpracy.

Katarzyna Bieńkiewicz wyjaśnia, że łódzka aplikacja złożona z sześciu projektów opierała się przede wszystkim na powstającym w EC1 Narodowym Centrum Kultury Filmowej i na programie edukacyjnym. - Jest wśród nich zakończenie projektu budowy Narodowego Centrum Kultury Filmowej; powstanie żywej ulicy filmowej, pełniącej rolę produktu turystycznego, ale także służącej jako niemal gotowy plan filmowy; a także stworzenie podwalin dla wieloletniego programu edukacji filmowej w łódzkich szkołach czy powołanie międzynarodowego klastra animacji.

CZYTAJ: ŁÓDŹ Z TYTUŁEM "MIASTA FILMU UNESCO"

Tytuł miasta filmu UNESCO nie łączy się z żadnym wsparciem finansowym, więc realizacja projektów będzie opierała się głównie na środkach z budżetu miasta.

W łódzkiej aplikacji oceniający wniosek przedstawiciele Miast Filmu i powołani przez UNESCO eksperci mogli przeczytać m.in. o tym, że Łódź jest jedynym miastem w Polsce, w którym aż cztery uczelnie wyższe – Szkoła Filmowa, Akademia Muzyczna, Akademia Sztuk Pięknych i Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania – przygotowują do pracy we wszystkich kluczowych dziedzinach związanych z filmem, a działający na Uniwersytecie Łódzkim Zakład Historii i Teorii Filmu jest najstarszą w kraju placówkę filmoznawczą. Eksperci UNESCO mogli przeczytać też o stowarzyszeniach i inicjatywach filmowych, ofercie edukacyjnej dla dzieci i młodzieży w ramach działalności Centralnego Gabinetu Edukacji Filmowej, Muzeum Kinematografii, Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Muzeum Animacji Se-ma-for czy Momakina, jak również o ofercie turystycznej, obejmującej np. Bajkowy Szlak i Łódzką Aleję Sławy na ul. Piotrkowskiej.

- Teraz precyzyjnie rozpiszemy wszystkie projekty, które zgłosiliśmy do naszej aplikacji - wyjaśnia Błażej Moder, dyrektor EC1 Łódź Miasto Kultury. - Takim flagowym projektem, którym się chwaliliśmy, było uruchomienie Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Drugi projekt to ulica filmowa, czyli produkt turystyczny, który moglibyśmy promować, pokazujący w jaki sposób działa plan filmowy.

Do tej pory tytułem Miasta Filmu UNESCO cieszyły się między innymi Rzym, Sydney i Bradford. Do sieci wraz z Łodzią w tym roku dołączył także Bristol, japońska Yamagata, chińskie Qingdao i hiszpańska Terrassa. - Znalezienie się wśród wyróżnionych miast to także nawiązanie nowych kontaktów i rozwój branży filmowej, bo na tym nam najbardziej zależy - podkreśla prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.-  Łódź Miasto Filmu, członek Sieci Miast Kreatywnych, to dziś blisko pięć tysięcy firm działających w sektorze kreatywnym i pół tysiąca podmiotów związanych bezpośrednio z branżą filmową. To uczelnie kształcące kadry dla przemysłu filmowego, Oscar dla „Idy” i najstarszy w Polsce Fundusz Filmowy; przyciągające krajową i międzynarodową publiczność festiwale i powstające w ramach „EC1 Łódź – Miasta Kultury” Narodowe Centrum Kultury Filmowej.

Zamiar ubiegania się Łodzi o członkostwo w UCCN Prezydent ogłosiła w październiku 2016 roku, powierzając przygotowanie kandydatury Narodowemu Centrum Kultury Filmowej. - Przyznanie tytułu na ostatniej prostej przed ogłoszeniem gospodarza EXPO 2022 może mieć pozytywny wpływ na kandydaturę Łodzi - dodaje prezydent Hanna Zdanowska.-  Każda pozytywna informacja o danym mieście zwiększa jego szanse. Takie wiadomości szybko się rozchodzą.

Łącznie Sieć Miast Kreatywnych UNESCO liczy już 180 miast. Są wśród nich Kraków - od 2011 roku Miasto Literatury oraz Katowice - od 2015 roku Miasto Muzyki.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką