Logo Radio Łódź

Położenie idealne, ale pasażerów i przewoźników niewielu. Co dalej z łódzkim lotniskiem?

Łódzkie lotnisko boryka się z coraz większymi problemami. Odkąd z lotów zrezygnowała słoweńska Adria, z Łodzi można polecieć tylko do trzech miast. Liczba odprawionych pasażerów coraz bardziej spada, podczas gdy w całym kraju większość lotnisk bije kolejne rekordy odprawionych osób.

(Fot. Wojciech Markiewicz)

Teoretycznie łódzki Port Lotniczy im. Władysława Reymonta ma wszystkie atuty, jakie można sobie wyobrazić. Dr Remigiusz Kozłowski przekonuje, że plusem jest m.in. centralne położenie. Ale nie tylko. - Od strony technicznej, to jedno z lepszych regionalnych lotnisk w Polsce - dodaje.

Dlaczego zatem łódzki port, który ma asy w rękawie i mógłby gonić czołówkę najlepszych regionalnych lotnisk w Polsce, obsługuje tak mało pasażerów? W zeszłym roku, podczas gdy większość polskich portów notowała rekordowe zwyżki w liczbie odprawionych osób, "Lublinek" uplasował się na trzecim miejscu od końca, z liczbą niespełna 250 tysięcy obsłużonych pasażerów. Tymczasem lotnisko dajmy na to w Gdańsku przyjmuje rocznie ponad 4 mln pasażerów. - To wystarczająca liczba operacji, aby lotnisko było samofinansujące - chwali się marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. I dodaje, że dzięki czemu samorząd nie dokłada do obiektu ani złotówki.

Tymczasem w Łodzi - przy kilku operacjach tygodniowo - straty sięgają rocznie kilkudziesięciu milionów, które z budżetu wykłada miasto. I - jak podkreślają eksperci - wykładać musi. - Takie miasto jak Łódź lotnisko musi mieć - uważa dr Hubert Horbaczewski z Uniwersytetu Łódzkiego. - Nawet kosztem dopłacania do niego. Portem trzeba dobrze zarządzać i próbować przyciągać linie lotnicze.

Jak to zrobić? Zdaniem dr Remigiusza Kozłowskiego linie lotnicze patrzą na Łódź nieprzychylnie z prozaicznego powodu – słabego dojazdu. Z punktu widzenia logistyki terminal ma idealne położenie, jest jednak problem z niedorozwojem infrastruktury drogowej. A na to patrzą przewoźnicy. - Kluczowym elementem dla każdej firmy lotniczej jest to, ilu pasażerów może dojechać na lotnisko np. w ciągu godziny - Kozłowski.

Wyliczenia pokazują, że do Łodzi dojedzie niewielu. O ile np. z Warszawy do Łodzi można dojechać nawet w godzinę, to żeby dotrzeć na samo lotnisko trzeba jeszcze przebić się przez zakorkowane centrum, a to kolejne 60 minut do czasu dojazdu. W takiej sytuacji pasażerowie decydują się choćby na stołeczne Okęcie, a co za tym idzie - wybierają również linie lotnicze.

Dlatego łódzki port mogą uratować jedynie szybkie inwestycje infrastrukturalne. Dr Kozłowski wskazuje konkretne rozwiązanie. - Brakuje drogi S8 i kilku ulic, które doprowadziłyby ruch z innych części miasta.

Inwestycje nie są jednak planowane. Co robią władze łódzkiego portu? Prezes lotniska Anna Midera wybiera się np. na targi lotnicze do Barcelony. Ma nadzieję, że uda się jej przekonać linie lotnicze do uruchomienia nowych kierunków z Łodzi. - Jesteśmy dobrze przygotowani, nawiązaliśmy bezpośredni kontakt z kilkoma przewoźnikami - zaznacza Anna Midera. - Mamy nadzieję, że z czymś wrócimy.

(Fot. Paulina Stępień)

Lotnisko łódzkie zarasta krzakami. Wstyd !
Tam dobrze czują się tylko dziki :)

Zgadzam się z tą opinią, ze dojazd do naszego lotniska niewiele się różni od czasów kiedy, była tam droga na wysypisko śmierci. Dojazd jest fatalny, a miasto zachowuję się jakby się wstydziło lotniska, zamiast się nim chwalić. Dziwne podejście światopoglądowe.

zbyszekGość

Piekne lotnisko,Warszawa Modlin to zniszczyla.

Slaby dojazd to dosc smieszny argument. Brak kierunkow to prawdziwy powod dla ktorego lodzianie nie lataja z Lodzi, a brak doplat to prawdziwy powod dlaczego nie lataja z niej przewoznicy

leciałem ostatnio w wakacje z rodziną na RODOS , mam do lotniska w Łodzi 9 km. A musiałem się stawić na lotnisku w Katowicach !!!! jaka paranoja !!!! pytam się po co lotnisko w Łodzi nie mogą ściągnąć jakiejś firmy !!! to jest obłęd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pytam się Pani w biurze podróży czy można polecieć z Łodzi ?? a ona na to - zaczeła się śmiać- "nie ma takiej opcji" ..............

Komuś zależy na sprzedaży tego lotniska za grosze. lotnisko wybudowane za publiczno-unijne pieniądze. po przejęciu przez prywatny podmiot nagle okaże się cudownie, że jest rentowne. jakby władzom lotniska zależało na ratowaniu lotniska to obniżyliby wszelkie opłaty lotniskowe z cenami biletów włącznie. mało kto z Łodzi lata bo jest drożyzna!!! i tak dopłacamy do tego lotniska a co za różnica żeby dopłacać 10 % więcej. z w perspektywie kilku lat stanęłoby na własne nogi. Tu chodzi o odbudowanie wizerunku lotniska w oczach faktycznych i potencjalnych pasażerów!!!

A jak dojechc do tego wspaniale położonego lotniska i gdzie zaparkowac, niestety odludzie i jednokierunkowy dojazd nie ułatwiają ruchu a wręcz zniechęcają

Skończcie z analizami z planów generalnych. Dowiedzcie się czemu naprawdę prezes Marzec odszedł. Gdańsk czy Katowice należą do PPL a tam "rozdziela się karty", Łódź do PPL nie należy.
Pani prezydent stwierdziła kiedyś, że Łodzianie maja lotnisko w Warszawie, z takim podejściem niestety cudów nie będzie. Prawda jest taka, że lotnisko daje zysk w postaci rozwoju biznesu, a teraz nie ma polaczenia do żadnego huba.

Warszawa modlin zniszyla lublinek
Z Manchester I liverpool na modlin tylko lataja Ryanair

zamiast dokładac

Niestety, słaby dojazd to brak inwestycji i wieloletnie zaniedbania chociażby przez Grzegorz Nitę, super specjalistę z bożej łaski, a dojazd do Lublinka powinien byc wielokierunkowy i od tego trzeba zacząc

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką