Logo Radio Łódź

Wieluń bez korków. Otwarcie północnej obwodnicy miasta

Obwodnica Wielunia oficjalnie oddana do użytku. Tuz przed godziną 15 w czwartek (30.03.2017) nowym odcinkiem drogi krajowej numer 74 przejechali pierwsi kierowcy. Inwestycja trwała dokładnie dwa lata i pochłonęła prawie 180 milionów złotych.

(Fot. Wojciech Muzal)

Otwarcia trasy dokonał generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Krzysztof Kondraciuk. - Po długiej, kilkudziesięcioletniej batalii o budowę tej obwodnicy, w końcu udało się ukończyć inwestycję. Wieluń teraz odetchnie ale będzie musiał się też przyzwyczaić do spokoju, jaki zapanuje w centrum miasta - podkreślał Kondraciuk.

O budowę obwodnicy władze miasta walczyły od 1990 roku. - Nowa droga nie tylko zmniejsza natężenie ruchu w centrum na osi wschód-zachód, zyskujemy również połączenie z naszą strefą przemysłową - podkreśla burmistrz, Paweł Okrasa.

Północna obwodnica nie rozwiązuje wszystkich problemow komunikacyjnych Wielunia. Potok pojazdów wciąż będzie przejeżdżać przez miasto z południa w stronę drogi S8. - Układ komunikacyjny wokół Wielunia się zmienił i rzeczywiście południowa część miasta będzie teraz obciążona. Sprawie trzeba się przyglądać i zastanawiać nad możliwościami rozwiązania problemu - przyznaje podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Jerzy Szmit.

 

(Fot. Wojciech Muzal)

Obwodnica powstała według tak zwanego modelu skandynawskiego „2+1” (to oznacza, że pasy ruchu wyznaczone są naprzemiennie, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). W ramach inwestycji powstały trzy węzły „Biała” (początek obwodnicy od strony zachodniej), „Raczyn” (skrzyżowanie z drogą krajową numer 45 do Sieradza) oraz „Jodłowiec” od wschodniej strony miasta.

Władze Wielunia zabiegały o obwodnicę przez co najmniej kilkanaście lat. 10 lat temu samorząd odetchnął z ulgą po tym jak zapadła decyzja o budowie trasy S8 z Wrocławia do Warszawy przez Wieluń. Ekspresówka miała stanowić jednocześnie obwodnicę. Decyzją ministerstwa trasa ominęła jednak to miasto skręcając pod Wieruszowem w stronę Sieradza i Łodzi.
Niedługo po otwarciu ekspresówki okazało się, że stara trasa w stronę Bełchatowa i Piotrkowa przez centrum Wielunia i tak generuje duży ruch. Stąd decyzja o budowie 13-kilometrowej obwodnicy.

Zobacz wideo:

×
Jest wniosek o ekstradycję Gruzina podejrzanego o zabójstwo łodzianki | Jarosław Kamiński z europejskim Oscarem za "Zimną wojnę" | Grzegorz Schreiber kandydatem PiS na marszałka województwa łódzkiego | Przetarg na budowę S14 na odcinku Teofilów-Słowik unieważniony? Ostatni z oferentów ma czas do 16.11, by uzupełnić dokumentację | Łódź z rekordowym budżetem w 2019 roku. Władze Łodzi zapowiadają, że w przyszłym roku dochody mają sięgnąć prawie 4,5 mld zł, a deficyt 227 mln |
Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką