Logo Radio Łódź

MON: trzy firmy walczą o kontrakt na dostawy śmigłowców. Jest wśród nich Airbus Helicopters

Rozpoczynają się rozmowy w sprawie dostaw śmigłowców dla armii. Inspektorat Uzbrojenia zaprosił do negocjacji trzy firmy. O kontrakt walczą: PZL Świdnik należący do włosko-brytyjskiej grupy Leonardo, zakłady z Mielca, których właścicielem jest amerykański koncern Lockheed Martin oraz grupa Airbus Helicopters.

Wojskowe Zakłady Lotnicze w Łodzi miały duże oczekiwania, związane ze współpracą z Airbus Helicopters. Szacowano, że liczba pracowników WZL zwiększy się do ponad tysiąca osób (Fot. Sebastian Szwajkowski)

Z komunikatu zamieszczonego na stronie resortu obrony wynika, że chodzi o kupno 16 śmigłowców: ośmiu w wersji dla wojsk specjalnych i ośmiu dla marynarki wojennej. Maszyny morskie mają być zdolne do zwalczania okrętów podwodnych oraz do prowadzenia misji ratowniczych na morzu.
W pierwszej kolejności resort chce kupić śmigłowce dla jednostek specjalnych. W komunikacie czytamy, że pozyskanie tego typu maszyn jest obecnie "najbardziej pilne". Maszyny w wersji morskiej mogą być natomiast kupione później. Obecnie używane przez marynarkę śmigłowce mogą być użytkowane do końca 2019 roku i wypełniają swoje zadania. MON dopuszcza w związku z tym dostawę morskiej wersji nowych śmigłowców w dwóch transzach po cztery maszyny.

Dla obu postępowań powołano wspólną komisję, która dziś wysłała zaproszenia do trzech firm walczących o kontrakt. Te same zakłady zabiegały o poprzedni przetarg, który unieważniono w ubiegłym roku. Postępowanie rozpisano jeszcze za rządów PO-PSL. W kwietniu 2015 roku ówczesne kierownictwo MON postanowiło, że do etapu negocjacji offsetowych przejdzie francuskie konsorcjum Airbus Helicopters ze śmigłowcem Caracal.
Rozmowy offsetowe kontynuowały rządy PiS. W październiku ubiegłego roku odpowiedzialne za te negocjacje ministerstwo rozwoju poinformowało o zakończeniu rozmów z Francuzami. Oferta offsetowa - jak wtedy podano - nie spełniała interesu ekonomicznego Polski oraz nie zapewniała bezpieczeństwa.

"Warunkiem niezbędnym dla każdego producenta, który bierze udział w postępowaniu, jest offset w ogóle, a w szczególności wybudowanie centrum serwisowego dla tych śmigłowców w Łodzi. To jest warunek  bez którego nie będzie można wygrać tego postępowania" – podkreślił Antoni Macierewicz w Telewizji Republika.

Obecne postępowanie - jak czytamy w komunikacie MON - jest prowadzone w trybie przewidzianym dla zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa.  IAR

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką