Logo Radio Łódź

Milion złotych dotacji dla filmoznawcy z Uniwersytetu Łódzkiego

Dr hab. Konrad Klejsa - filmoznawca z Uniwersytetu Łódzkiego otrzymał milion złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Nauki na projekt badawczy dotyczący rozpowszechniania filmów w okresie PRL.

Dr hab. Konrad Klejsa, UŁ (Fot. Agata Gwizdała)

Taka kwota dotacji to rzadkość w naukach humanistycznych. Pieniądze przyznano w ramach konkursu SONATA BIS. - To nie są pieniądze dla mnie, to są pieniądze na zatrudnienie nowych pracowników. Trzy osoby przez trzy lata będą nad tym pracowały. Pensje w całości są finansowane z tego funduszu. Oprócz tego trzy stypendia dla doktorantów. Chodzi o to, żeby stworzyć zespół naukowy, który będzie pracował nad szerszym zagadnieniem. Nie polega więc to na tym, że ktoś siedzi nad książką, czyta ją przez trzy lata i za to otrzymuje pieniądze - mówi dr Konrad Klejsa.

Efektem prac mają być publikacje w języku polskim i angielskim, a także internetowa baza danych zagranicznych filmów rozpowszechnianych w kinach i w telewizji w okresie PRL. Projekt uwzględniać ma też kontekst łódzkiej kultury filmowej. - Postanowiliśmy sprawdzić z jakimi zagranicznymi filmami mogli mieć kontakt polscy twórcy filmowi, ale także polscy widzowie. Zbadamy konkretne tytuły i sprawdzimy repertuary kin na podstawie aglomeracji łódzkiej - dodaje Klejsa.

Prace rozpoczną się w maju. Realizacja projektu przewidziana jest na pięć lat.

Posłuchaj rozmowy i dowiedz się więcej:

Dr hab. Konrad Klejsa jest adiunktem w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. W centrum jego zainteresowań sytuują się społeczne konteksty kultury mediów audiowizualnych, w tym: zagadnienia produkcji, dystrybucji, widowni i edukacji filmowej. Prowadzi także badania z zakresu historii kina polskiego i niemieckiego po 1945 roku oraz narracji filmowej i scenariopisarstwa. Był stypendystą Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, fundacji „Polityka” oraz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.

W latach 2007 – 2009 pracował na stanowisku Juniorprofesor na Philosophisches Fakultät na Uniwersytecie w Tybindze, gdzie m.in. koordynował grant Deutsch-Polnische Wissenschaftliche Stiftung, w wyniku którego powstał obszerny tom „Der Polnische Film: von seinen Anfängen bis zur Gegenwart” – pierwsze w języku niemieckim kompletne opracowanie o historii polskiego kina. W 2015 roku opublikował monografię „Pamięć lat nazizmu w kinie niemieckim lat 1946-1945”; poprzednia książka autorska, „Filmowe oblicza kontestacji” (2008) otrzymała Nagrodę im. B. Michałka za najlepszą książkę filmową roku. W ostatnich latach współredagował tomy: „Kultura filmowa współczesnej Łodzi” (2015, z E. Ciszewską), „Wokół zagadnień dystrybucji filmowej” (2015, z M. Adamczakiem), „Badanie widowni filmowej: antologia przekładów” (2014, z M. Saryusz-Wolską) oraz „Polska i Niemcy: filmowe granice i sąsiedztwa” (2012, z S. Schahadat). Jest także współautorem podręcznika „Kino bez tajemnic” (nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w 2010). Na macierzystej uczelni prowadzi zajęcia dydaktyczne na kierunku filmoznawstwo, okazjonalnie zaś także w łódzkiej Szkole Filmowej. W latach 2013-2016 był członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, w 2017 roku został wybrany na kolejną kadencję.

WIĘCEJ INFORMACJI O KULTURALNEJ ŁODZI I REGIONIE.
SPRAWDŹ TEŻ NASZ KALENDARZ WYDARZEŃ
Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką