Logo Radio Łódź

Dworzec Łódź Fabryczna otwarty [ZDJĘCIA, WIDEO, MAPY]

Setki osób przyjechały pierwszym pociągiem na uruchomiony dziś nowy dworzec Łódź Fabryczna. Wśród pasażerów była m.in. prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. - Mam nadzieję, że dzięki temu rozpoczyna się tutaj nowa Łódź Obiecana - powiedziała Zdanowska do mieszkańców zgromadzonych na jednym z peronów.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

- Po pięciu latach otwieramy nowy dworzec - mówiła do zgromadzonych łodzian prezydent Zdanowska. - To olbrzymia inwestycja w postaci nie tylko samego dworca multimodalnego, czyli zespolenia komunikacji miejskiej, samochodowej, autobusowej i kolejowej w jeden organizm. Zaczynamy odbudowywać nowe centrum, które stanie się wizytówką miasta.

O tym, że nowy dworzec Łódź Fabryczna jest symbolem miasta mówił także marszałek Stępień. - Kilka tysięcy łodzian, wszyscy uśmiechnięci i zadowoleni. To symbol zmiany, która się dzieje, rozwoju i optymizmu na przyszłość.

Skład Przewozów Regionalnych o godz. 4:26 wyruszył ze Skierniewic. W Koluszkach trudno już było znaleźć wolne miejsce. Podróżni mówili, że to historyczna chwila. Niektórzy kupili bilet tydzień wcześniej.

(Fot. Katarzyna Grabowska)

Większość pasażerów wsiadła do pierwszego pociągu na stacji Łódź Widzew. Przyjechali, ponieważ chcieli zobaczyć, jak wygląda największa łódzka inwestycja.

Tłumy łodzian chcący przyjechać pierwszym pociągiem na Fabryczną (Fot. Adam Owczarek)

Chętnych na przejazd było tak wielu, że do wszystkich zabrakło miejsca. Część podróżnych pojechała składem Przewozów Regionalnych, reszta - specjalnie podstawionym pociągiem ŁKA.

Wśród pasażerów pociągu nie brakowało tych, którzy uczestniczyli w historycznym przejeździe z 15 października 2011 roku, kiedy to z Łodzi Fabrycznej odjechał ostatni pociąg przed zamknięciem dworca przed przebudową. 

Ostatnie godziny funkcjonowania starego dworca (Fot. Adam Owczarek)

Poranni pasażerowie mieli okazję zwiedzić dworzec, a także uczestniczyć w imprezach związanych z jego uruchomieniem.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

O godz. 9 nastąpiło otwarcie EC1. zaś godzinę później - punktu widokowego znajdującego się w budynku Textilimpexu (ul. Traugutta 25, XV piętro). O godz.10:30 zaczął jeździć bezpłatny autobus z wycieczkami po Nowym Centrum Łodzi. Autobusy MPK także odjeżdżały z ul. Traugutta, w pojazdach będą przewodnicy. Zwiedzać można do godz. 15.30.

Punktualnie w południe hejnalista zagra na dworcu Prząśniczkę, a chwilę później będzie można zrobić sobie wspólne zdjęcie łodzian na tle dworca.

Na nowy dworzec wrócą m.in. połączenia do Warszawy. Rano składy będą wyjeżdżały nawet co kilkanaście minut. Z Fabrycznego odjadą pociągi nie tylko do stolicy, ale także do innych miast w Polsce i województwie. Trasy obsłużą firmy takie jak Intercity, Przewozy Regionalne i Łódzka Kolej Aglomeracyjna. PKP skracają też czasy przejazdów na niektórych trasach. Ma to związek z zakończeniem prac modernizacyjnych i wprowadzeniu szybszego taboru.

(Fot. Marcin Mendelbaum)

Dworzec uruchomiono po pięciu latach gruntownego remontu, a w zasadzie zbudowania go od początku. Inwestycja pochłonęła ponad 420 mln złotych, a 262 mln pochodziły ze środków unijnych. Według Katarzyny Rumowskiej, rzeczniczki prasowej konsorcjum firm budujących nowy dworzec, największym wyzwaniem podczas jego powstawania było ominięcie soczewki wodnej przy ul. Niciarnianej i budowa stropu tunelu pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego.

Dworzec jest najnowocześniejszym i trzecim co do wielkości tego typu obiektem w Europie. Jego główną zaletą jest multimodalność, czyli integracja transportu kolejowego, samochodowego, rowerowego i komunikacji miejskiej. Podczas budowy wykorzystano: 750 tysięcy metrów sześciennych betonu, 70 tysięcy ton stali i 340 tysięcy metrów kabli.

Prace rozbiórkowe rozpoczęły się w 2012 roku. Początkowo dworzec miał być gotowy w 2015 roku, wykonawca poinformował jednak o opóźnieniach. Głównym powodem miał być brak dostępu do działki, na której znajdowała się firma Enkev. Budynek firmy produkcyjnej został rozebrany i dzięki temu mogła powstać ulica Nowotargowa. Odbiory techniczne rozpoczęły się 1 września 2016 roku, z kolei dzień wcześniej - 31 sierpnia - podpisany został aneks do umowy, na mocy którego wydłużono termin zakończenia inwestycji na grudzień 2016 roku.  

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Trzypoziomowy dworzec jest elementem Nowego Centrum Łodzi. Na pierwszym poziomie, kilka metrów pod ziemią, znajdują się perony, poczekalnie czy kasy oraz punkt przesiadkowy. Charakterystycznym akcentem całego obiektu są elementy odtworzonych ścian starego dworca. 

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Dookoła dworca zaczął także funkcjonować nowy układ drogowo-komunikacyjny. Odremontowano stare, a także zbudowano nowe ulice, takie jak: Nowotargowa, Nowowęglowa, Składowa i Tramwajowa.

(Fot. UMŁ)

Powstały również specjalne rampy zjazdowe, które mają ułatwić dojazd do dworca.

Nowe tereny wokół dworca kilka dni przed otwarciem (Fot. Sebastian Szwajkowski, Łukasz Czuku, Zarząd Inwestycji Miejskich)

Na nowych ulicach pojawiły się także autobusy i tramwaje. Pasażerowie mogą korzystać z trzech par przystanków zlokalizowanych wokół dworca. Na ul. Kilińskiego znajduje się główny przystanek dla linii tramwajowych, pozostałe przystanki usytuowane są na obecnej ul. Nowoskładowej, która wkrótce zyska nową nazwę.

Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapewnia, że siatka połączeń zaprojektowana jest tak, aby zapewnić dojazd zarówno od strony zachodniej, czyli ul Kilińskiego, jak i od północnej, czyli od ul. Nowoskładowej.

Na dworcu przygotowane są także 24 stanowiska przeznaczone dla autobusów dalekobieżnych, a pod peronem znajduje się parking samochodowy, który mieści prawie tysiąc aut. Dworce autobusowy i kolejowy są połączone ze sobą, dzięki czemu nie będzie problemu z przesiadkami. Jest też bezpośrednie wyjście na przystanki komunikacji miejskiej.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Pierwsze autobusy mogą wyruszyć z peronów w styczniu. Na razie nie wiadomo, jakie będą ich kierunki. Zarząd inwestycji Miejskich zapewnia, że "wśród przewoźników są ci najwięksi, a oni z kolei przyciągają mniejszych".

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

Czy juz fotoszopa sobie poszedł stamtąd?
Mozna jechać?

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką