Logo Radio Łódź

11 grudnia otwarcie dworca Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA, WIDEO, MAPY]

W niedzielę (11 grudnia) zostanie otwarty długo wyczekiwany przez pasażerów dworzec Łódź Fabryczna.

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

Ostatni pociąg ze starego dworca Łódź Fabryczna odjechał 15 października 2011 roku o godz. 22:40. Pierwszy pociąg na nowy dworzec Łódź Fabryczna wjedzie 11 grudnia 2016 roku tuż po godzinie 5:30.

Stary dworzec w dniu zamknięcia (Fot. Adam Owczarek)

Prezydent Hanna Zdanowska zaprasza mieszkańców, aby pojawili się na dworcu Łódź Widzew o godzinie 5:23 i przejechali pociągiem do nowych peronów w centrum. 

Zdanowska zapewniała również, że podróżujący będą mieli okazję do zwiedzania całego dworca wraz z tarasem widokowym. 

Z okazji otwarcia dworca Przewozy Regionalne przygotowały specjalną promocję. Na podróżnych czekać będzie 500 biletów, które będzie można kupić w dniach 11-18 grudnia  za... złotówkę.

CZYTAJ TAKŻE: Bilety za złotówkę z okazji otwarcia dworca Łódź Fabryczna 

Zmiana organizacji ruchu 

Wraz z otwarciem dworca zmieni się organizacja ruchu wokół stacji. Zostaną otwarte ulice: Nowotargowa, Nowowęglowa, Składowa i Tramwajowa. Ulicą Nowotargową będzie można dojechać aż do alei Piłsudskiego. Powstały również specjalne rampy zjazdowe, które mają ułatwić dojazd do dworca. 

Z Narutowicza można skręcić w ul. Nowotargową i nią dostać się do podziemnych parkingów dworca. Do obiektu dostaniemy się też Składową czy Tramwajową. 

(Fot. UMŁ)

Komunikacja miejska 

Tuż przy dworcu Łódź Fabryczna jeździć będzie część linii autobusowych i tramwajowych, kursujących do tej pory przy Placu Dąbrowskiego. Siatka połączeń jest już gotowa, a 28 listopada MPK rozpoczęło swoje testy.

Pierwszy tramwaj, który pojawi się 11 grudnia na węźle przesiadkowym przy dworcu Łódź Fabryczna to „9” jadąca w kierunku Konstantynowa Łódzkiego. Odjedzie o godz. 3.54 z przystanku między ulicami POW a Kilińskiego. Pierwszy autobus to „51”. Jego odjazd z dworca zaplanowano na godz. 4.47.

Pasażerowie będą mogli korzystać z trzech par przystanków zlokalizowanych wokół dworca. Na ul. Kilińskiego znajdował się będzie główny dojazd liniami tramwajowymi, pozostałe przystanki usytuowane będą na obecnej ul. Nowoskładowej, która wkrótce zyska nową nazwę. Siatka zaprojektowana jest tak, aby zapewnić dojazd zarówno od strony zachodniej, czyli ul Kilińskiego, jak i północnej, czyli od ul. Nowoskładowej.

CZYTAJ TAKŻE: Komunikacja miejska przy Dworcu Fabrycznym [MAPY]

Akcja informacyjna:

Wraz z otwarciem dworca Łódź Fabryczna wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy, a także zmieni się organizacja ruchu wokół stacji. Zarząd Dróg i Transportu i MPK będą prowadzić szeroką kampanię informacyjną o zmianach.

Mieszkańcy Łodzi będą mogli w niedzielę zapytać o szczegóły zmian w specjalnym punkcie, informuje rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich, Piotr Grabowski. - Punkt zostanie zorganizowany przy dużym, zbiorowym przystanku, który znajduje się między Kilińskiego a POW na tyłach parku. Pracownicy MPK oraz przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu informować będą tam o wszystkich zmianach komunikacyjnych, spotkamy ich międzi godziną 9 a 18. Dostępne będą specjalne ulotki, które zresztą można wziąć także w punktach sprzedaży migawek, z siedziby ZDiT czy MPK - wyjaśnia Grabowski.  

 

W wielu miejscach przy dworcu zawisną też specjalne mapki z trasami autobusów i tramwajów. - Informacje pojawią się także na przystankach na Placu Dąbrowskiego, bo tam zajdą bardzo duże zmiany - przypomina rzecznik ZIM. -Pętle autobusowe zostaną przekierowane pod dworzec Łódź Fabryczna. 

Co z autobusami dalekobieżnymi? 

Na nowym dworcu przygotowane są 24 stanowiska przeznaczone dla autobusów dalekobieżnych, a pod peronem znajduje się parking samochodowy, który pomieści prawie tysiąc aut. Dworce autobusowy i kolejowy są połączone ze sobą, dzięki czemu nie będzie problemu z przesiadkami. Jest też bezpośrednie wyjście na przystanki łódzkiej komunikacji miejskiej. 

Wiadomo, że kilkunastu przewoźników jest zainteresowanych korzystaniem z podziemnego dworca. Pierwsze autobusy mogę wyruszyć z peronów w styczniu. Na razie nie wiadomo, jakie będą ich kierunki. Zarząd inwestycji Miejskich zapewnia, że "wśród przewoźników są ci najwięksi, a oni z kolei przyciągają mniejszych".

Stanowiska przeznaczone dla autobusów dalekobieżnych (Fot. Sebastian Szwajkowski)

Rozkłady jazdy pociągów

Na nowy dworzec wrócą m.in. połączenia do Warszawy. Rano składy będą wyjeżdżały nawet co kilkanaście minut. Z Fabrycznego będą odjeżdżały nie tylko pociągi do stolicy, ale także do innych miast w Polsce i województwie. Trasy będą obsługiwane przez Intercity, Przewozy Regionalne i Łódzką Kolej Aglomeracyjną. PKP skracają też czasy przejazdów na niektórych trasach. Ma to związek z zakończeniem prac modernizacyjnych i wprowadzeniu szybszego taboru.

CZYTAJ TAKŻE: Z uwzględnieniem Fabrycznego. Nowy rozkład jazdy pociągów

Nowy rozkład jazdy wprowadza również Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ma być więcej pociągów i nowe kursy - ich liczba zwiększy się o 57. Składy pojadą między innymi do Kutna, Koluszek, Skierniewic czy Warszawy. Skróci się również czas przejazdu do Łowicza i Sieradza, o kilka minut. Pierwszy pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyjedzie z dworca Łódź Fabryczna 11 grudnia o godzinie 12:48.

Czytaj także: Nowy rozkład jazdy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Łódź Fabryczna. 2005 rok (Fot. wikipedia)
Ostatni dzień funkcjonowania starego dworca Łódź Fabryczna (Fot. Adam Owczarek)

Budowę pierwszej linii kolejowej w Łodzi, linii fabryczno-łódzkiej, łączącej miasto z Koluszkami, a tym samym z wybudowaną w 1848 roku Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, rozpoczęto 1 września 1865 roku (zgodnie z zezwoleniem cara Aleksandra II z lipca 1865). Szyny zaczęto układać równocześnie od Łodzi i od Koluszek. 18 listopada 1865 roku uruchomiono przewóz towarów. Przewozy pasażerskie zostały zainaugurowane 1 czerwca 1866 roku.

Początkowo tory kolejowe sięgały dalej na zachód niż w chwili obecnej – dochodziły prawie do ul. Sienkiewicza (d. Mikołajewskiej, d. Dzikiej), obsługa pasażerów odbywała się w tymczasowym dworcu umiejscowionym przy ul. Krótkiej (w miejscu gdzie obecnie znajduje się Łódzki Dom Kultury). W 1868 roku wybudowano nowy budynek dworca (według projektu warszawskiego architekta Adolfa Schimmelpfenniga), który 1930 roku został przebudowany i istniał do czerwca 2012 roku.

Wikipedia

Dworzec w roku 1941
Widok na plac w rejonie Dworca Fabrycznego. W lewym rogu fragment toru tramwajowego z rozjazdem przy Logerstrasse (obecnie ul. Składowa). Wydawnictwo: Hanns Kanngiesser, ok. 1941 r. Pocztówka ze zbiorów Wojciecha Dębskiego

Prace rozbiórkowe rozpoczęły się w 2012 roku. Początkowo dworzec miał być gotowy w 2015 roku. Wykonawca poinformował jednak o opóźnieniach. Obawiano się, że Łódź straci dofinansowanie unijne. Głównym powodem wspomnianych opóźnień miał być brak dostępu do działki, na której znajdowała się firma Enkev. Budynek firmy produkcyjnej został rozebrany i dzięki temu mogła powstać ulica Nowotargowa. 

Odbiory techniczne rozpoczęły się 1 września 2016 roku, z kolei dzień wcześniej - 31 sierpnia - podpisany został aneks do umowy, na mocy którego wydłużono termin zakończenia inwestycji na grudzień 2016 rok. 

Trzypoziomowy dworzec jest elementem Nowego Centrum Łodzi. Na pierwszym poziomie, kilka metrów pod ziemią, znajdują się perony, poczekalnie czy kasy oraz punkt przesiadkowy. Charakterystycznym akcentem całego obiektu są elementy odtworzonych ścian starego dworca. 

Inwestycja pochłonęła ponad 420 mln złotych, a 262 mln pochodzą ze środków unijnych.

Według Katarzyny Rumowskiej, rzeczniczki prasowej konsorcjum firm budujących nowy dworzec, największym wyzwaniem podczas jego powstawania było ominięcie soczewki wodnej przy ul. Niciarnianej i budowa stropu tunelu pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego.

Dworzec będzie najnowocześniejszym i trzecim co do wielkości tego typu obiektem w Europie. Jego główną zaletą, będzie multimodalność, czyli połączenie transportu kolejowego, samochodowego, rowerowego i komunikacją miejską. Podczas budowy wykorzystano: 750 tysięcy metrów sześciennych betonu, 70 tysięcy ton stali i 340 tysięcy metrów kabli.

TAK PRZEBIEGAŁY PRACE:

Budowa dworca od 2012 roku (Fot. Szymon Pyziak/NFL, Konrad Ciężki/arch. Radio Łódź , Konrad Ciężki, Paulina Stępień/arch. Radia Łódź , Łukasz Czuku, mat. UMŁ, Konrad Ciężki/archiwum Radio Łódź , Łukasz Czuku/archiwum Radia Łódź, PKP PLK, ZDiT, mat. NCŁ, facebook/Łódź, Paulina Stępień, Łukasz Czuku , Sebastian Szwajkowski)

Pierwszy pociąg do tunelu prowadzącego na stację Łódź Fabryczna wjechał 25 października 2015 roku. Był to tzw. skład technologiczny, który wyruszył rano z Warszawy Centralnej i dojechał do Łodzi w niecałe 55 minut.

9 września odbył się ostatni przed otwarciem nowego dworca Łódź Fabryczna przejazd techniczny pociągu z Warszawy do Łodzi. Pociągiem przyjechali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, szefostwo PKP oraz wykonawcy budowy. Zakończyły się już wszystkie odbiory techniczne i  Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie obiektu.

TAK TERAZ WYGLĄDA DWORZEC: 

(Fot. Sebastian Szwajkowski)

ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU 
ZNAJDZIESZ W DZIALE "WIADOMOŚCI". KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.

paranoja, paranoja
ja nie będę korzystać z dworca , ale chcę płynnej komunikacji MPK - dzisiaj tramwajem linii 12 odcinek jednego przystanku od kilinskiego do skladowej jechaliśmy 20 minut - poprzedni 2 miniuty !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- moja trasa z domu do pracy wydłużyła się o 20 miniut.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kto za to odpowie , czy korzytsający z dworca nie może sobie przejśc z Narutowicza na dworzec ?

Komentujący poniżej

to pewnie sfrustrowani przeciwnicy Zdanowskiej, którzy nie mogą zdzierżyć, że udało się taki dworzec zbudować. Z jakiej opcji politycznej pochodzą te hejterowskie pieski nie muszę chyba pisać. Ich kochane władze rządzące w Łodzi potrafiły zbudować jedynie lichą fontannę na pl. Dąbrowskiego. Teraz ujadają jak to pieski. Tak to jest jak na prezydenta miasta wystawia się sklerotycznego starca. Pozdro dla frustratów. By by

cytat: "Łódź straciła 266 milionów przez sposób rozliczania dotacji unijnych w poprzedniej perspektywie finansowej. Przewodniczący komisji finansów w łódzkiej Radzie Miejskiej Władysław Skwarka wyjaśnia, że miasto zamiast wnioskować o zaliczki od Urzędu Marszałkowskiego brał kredyty i pożyczki np. na remonty dróg. Dopiero później wnioskował o zwrot pieniędzy. Koszty i odsetki powodowały, że inwestycje były droższe niż powinny. Teraz urzędnicy zmienili zdanie i zapowiadają, że taka sytuacja się nie będzie powtarzać." to dzięi Zdanowskiej która robi wyścig żeby być pierwszą na dworcu

jak widzę to Zdanowska zupełnie nie pasuje do nowego Dworca, może dlatego w nocy tam się tylko pokaże dla zdesperowanych....mam nadzieję że stamtąd zniknie jak mara o świcie

ktoś zwariował

czy trzeba koniecznie wstać o godz 5 żeby zobaczyć dworzec?.....czy Zdanowska zamknie go póżniej i będzie remont?

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką