Logo Radio Łódź

Lalki inspirowane dziećmi. Prezentuje Renata Gołaszewska-Adamczyk

W łódzkim Teatrze Arlekin można oglądać wystawę Polskiej Lalki Artystycznej.

(Fot. Agata Gwizdała)

To grupa zrzeszająca artystów z całej Polski. W Arlekinie swoje prace prezentuje Renata Gołaszewska-Adamczyk. - Wszyscy robią lalki, każdy inne, z innej materii, inaczej na nie patrzymy. Wszystkie te lalki są takie bardzo indywidualne. Nie są one lalkami ilustrującymi coś, one są same w sobie dziełami sztuki  - mówi artystka.

W swoich pracach Gołaszewska-Adamczyk inspirowała się przede wszystkim emocjami dzieci. - Chciałam je uczłowieczyć. I nie w taki sposób,by pokazać realizm, ale przede wszystkim, by pokazać emocje dzieci. Tutaj inspiracją były przede wszystkim moje własne dzieci - dodaje.

Wystawa będzie czynna do końca marca.

(Fot. Agata Gwizdała)

Renata Gołaszewska-Adamczyk urodziła się w 1974 r. na Podlasiu. Ukończyła studia pedagogiczno-plastyczne na Uniwersytecie Łódzkim oraz z wyróżnieniem szkołę charakteryzacji teatralno-filmowej w Warszawie. Posiada 15-letnie doświadczenie pedagogiczne jako pedagog-wychowawca, animator oraz instruktor terapii zajęciowej.

Lalki były obecne w życiu Renaty od bardzo dawna, prawie „od zawsze”. Prawdziwy przełom w tej dziedzinie nastąpił, gdy została matką. Od 2011 r. zajmuje się tworzeniem lalek. Wyrażają one psychikę dziecka, a u dorosłych wyzwalają uczucie empatii, czułości i ciepła. Wystawiała swoje lalki m.in na DOLL Prague 2013 – międzynarodowej wystawie odbywającej się w czeskiej Pradze. Najchętniej tworzy z materiałów naturalnych takich jak wełna, tkanina czy papier – mache. Mawia, że twórczość powinna być bliska i osobista. Chce by takie były jej lalki – z sercem i duszą.

Jest pomysłodawcą, współtwórcą i członkiem grupy Polska Lalka Artystyczna „POLA”, która zrzesza polskich artystów lalkarzy; przy założeniu, że za lalkę artystyczną uważamy obiekt plastyczny, rodzaj rzeźby w swoisty sposób portretujący człowieka. Taka lalka powinna być dziełem całkowicie autonomicznym. Nie lalką teatralną, nie postacią ilustrującą jakąś fabułę, nie elementem większej kompozycji. Nieistotne jest tworzywo, z którego lalka powstaje. Ważna jest siła przekazu estetycznego i emocjonalnego. Oczywiście kryterium rozstrzygającym o wartości artystycznej naszych lalek powinna być rzetelność formalna. Formę rozumiemy w sposób tradycyjny, jako zbiór zasad stanowiących o wartości dzieła.

Do grupy POLA należą: Klaudia Gaugier, Renata Gołaszewska-Adamczyk, Katarzyna Hołda, Paulina Kara, Piotr Koński, Inez Krupińska, Małgorzata Maćkowiak i Józef Wilkoń.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką