Logo Radio Łódź

Coraz więcej firm traci płynność finansową | Ekonomia na co dzień

Coraz więcej firm traci płynność i nie jest w stanie na czas regulować swoich zobowiązań. W maju było ich o 17 proc. więcej niż roku temu i aż o 150 proc. więcej niż przed początkiem pandemii.

Czynników ryzyka z którymi muszą obecnie zmagać się przedsiębiorcy jest bardzo dużo.
 
- Największym ryzykiem dla polskich firm jest bardzo duża niepewność, wynika ona trochę z inflacji, trochę ze wzrostu cen surowców, trochę jeszcze z pandemii i porwanych łańcuchów dostaw. Natomiast koniec końców dla każdej z firm, szczególnie dla małych i średnich, oznacza to potężny wzrost ryzyka, nie do końca prognozowanego, bo koszty potrafią rosnąć z dnia na dzień. Zatem duży wzrost kosztów, a przy okazji ograniczenie możliwości finansowania, bo banki też zacieśniają swoje procedury ze względu na wzrost stóp procentowych, powoduje to, że małe firmy są trochę między młotem a kowadłem. Z kolei wzrost kosztów produkcji czy kosztów dostaw można przełożyć na odbiorców dopiero za jakiś czas i to też nie zawsze w pełni. Widzimy stopniowe pogarszanie się płatności, ono jest zależne od sektora, w którym przedsiębiorcy działają. Najpierw dotyka tych najbardziej wystawionych na wzrost kosztów energii, czyli sektor usług transportowych, ale też energochłonne segmenty produkcji. I tam widzimy, że łączny termin płatności powoli zaczyna się wydłużać - mówi Tomasz Starus z firmy Allianz Trade.  
 
Zdaniem eksperta w najtrudniejszej sytuacji są obecnie małe i średnie firmy rodzinne, którym ciężej jest pozyskać finansowanie. Przewidywania ekonomistów też nie napawają optymizmem. Według szacunków Allianz Trade w tym roku liczba upadłości firm może wzrosnąć o 14rnaście procent.
 
W tej sytuacji nie dziwią wyniki badania przeprowadzonego przez firmę ASSY, która zajmuje się wspieraniem rodzimych startupów. Jak się okazuje z jednej strony Polacy mają pozytywne nastawienie do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, a o założeniu firmy myśli 15 proc. z respondentów.

Ale jednocześnie zdecydowana większość tych, którzy biorą pod uwagę własną firmę, nie podejmie tego wyzwania w ciągu najbliższego roku. Co więcej, aż 64 proc. Polaków ocenia, że to nie jest dobry moment na start biznesu, a tylko 7 proc. uważa, że czasy są sprzyjające.

Posłuchaj:

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką Polityka plików cookies