Logo Radio Łódź

Jak działa teleplatforma dla pacjentów? | Zdrowym Być

Teleplatforma podstawowej opieki zdrowotnej jest dostępna dla pacjentów w całej Polsce, w godzinach i dniach, kiedy zamknięte są tradycyjne poradnie - nocą, w święta i weekendy. O szczegółach na jej temat opowiada Magdalena Góralczyk z łódzkiego Wydziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, kiedy przychodnie podstawowej opieki medycznej są nieczynne. Teraz otrzymanie pomocy jest łatwiejsze, niż dotychczas, a dodatkowo można ją otrzymać bez wychodzenia z domu. - Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia e-recepty, gdy jego poradnia już zakończyła pracę - mówi Góralczyk.

Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki, położne, lekarze. - Aby uzyskać pomoc, wystarczy mieć dostęp do telefonu i połączyć się z bezpłatnym numerem (800-137-200). Jest to numer telefonu dostępny dla pacjentów z całej Polski - mówi Magdalena Góralczyk.

Jak wygląda telewizyta? Czy podczas niej możemy otrzymać e-receptę i zwolnienie lekarskie?

- W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta, pod kątem uprawnień pacjenta do świadczeń, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Jeśli uznają, że pacjent wymaga dodatkowej konsultacji, może nas przekierować do lekarza, w ramach jednego połączenia telefonicznego - wyjaśnia Magdalena Góralczyk z łódzkiego NFZ.

Jak dodaje, konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia uprzednio prowadzonego wywiadu. Po rozmowie z lekarzem pacjent może otrzymać: e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. - Gdy pacjent będzie wymagał pilnej interwencji medycznej, lekarz może wysłać do niego zespół ratownictwa medycznego. Jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, może zostać również skierowany do najbliższej stacjonarnej nocnej czy też świątecznej placówki medycznej - mówi Góralczyk.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach od godz. 18.00 do 8.00 dnia następnego. Pacjenci obsługiwani są w języku polskim oraz kilku językach: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

Teleplatforma podstawowej opieki medycznej jest dostępna także w języku migowym. - Dla pacjentów niesłyszących udostępnia możliwość kontaktu ze specjalistą poprzez wideoczat. Komunikacja odbywa się przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego - mówi Magdalena Góralczyk.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką