Logo Radio Łódź

"Babka lekarska" i śniadaniowa kasza gryczana z warzywami | Pogotowie kulinarne

Tym razem Karolina Kochanowska - Piekarska autorka dietetycznego bloga "Babka lekarska" proponuje kaszę gryczaną z warzywami na śniadanie!!! Ogrzewa organizm. Daje moc i energię na cały dzień! Kaszę można przygotować zarówno na ciepłe, pożywne śniadanie, jak i na lunch lub też zabrać ją do pracy jako sałatkę. Pomysł na kaszę może tez być inspiracją, podmieniając składniki na inne – swoje ulubione lub uzupełniając je np. o pestki dyni, natkę pietruszki, domowe pesto można stworzyć własną kompozycję.

(Fot. Agata Zielińska)

 PRZEPIS

SKŁADNIKI (na porcję dla 2 osób):

1/2 szklanki kaszy gryczanej palonej (ok. 80 g)
1 pomidor malinowy (tylko w sezonie)
1 duży ogórek kiszony (lub 2 mniejsze)
garść ‘chipsów’ z buraka 
kilka liści cykorii
garść liści świeżej bazylii
kiełki (np. brokułu, jarmużu, lucerny)
oliwa z oliwek lub olej lniany
ocet balsamiczny
kurkuma
ulubiona mieszanka pikantnych przypraw np. cudownie aromatyczny baharat 

PRZYGOTOWANIE:

Kaszę dokładnie opłucz na sicie pod bieżącą wodą. Przełóż ją do garnka z grubym dnem i zalej wodą w proporcji 2:1 (na 1/2 szklanki kaszy będziesz więc potrzebować 1 szklanki wody). Dodaj szczyptę soli. Od momentu, gdy kasza zacznie wrzeć, gotuj ją na najmniejszym ogniu z lekko uchyloną pokrywką, aż wchłonie całą wodę (zajmie to ok. 10-15 minut). Możesz również wyłączyć ją już parę minut po zagotowaniu, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce, żeby spokojnie wchłonęła cały płyn.

Podczas gdy kasza się gotuje naszykuj warzywa. Sparz wrzątkiem pomidora i obierz go ze skórki, a następnie pokrój w kostkę. Ogórka i liście cykorii również pokrój w kosteczkę, a ‘chipsy’ z buraka po prostu lekko przesiekaj. Pokrój również liście bazylii.

Gdy kasza będzie gotowa dodaj do niej wszystkie warzywa, tak by dzięki temu stały się ciepłe. Całość wymieszaj z oliwą (ok. 1 łyżki), octem balsamicznym (do smaku, ok. 1 łyżeczki) i przyprawami – duża szczypta kurkumy, nieco mniejsza szczypta przyprawy baharat. Kaszę przełóż do dwóch miseczek, na wierzch nakładając porządną porcję kiełków.

Gotowe! Zajadaj ze smakiem.

 

 

CHIPSY Z BURAKA
Buraki umyj, osusz, obierz ze skóry i szerokim, ostrym nożem pokrój na cienkie plasterki, mniej więcej tej samej grubości. Przełóż je do miski i dokładnie natrzyj niewielką ilością tłuszczu przeznaczonego do pieczenia (np. oleju ryżowego), wymieszanego z odrobiną soli morskiej, himalajskiej lub kamiennej, świeżo zmielonym czarnym pieprzem i nasionami czarnuszki. Buraki rozłóż na papierze do pieczenia na kratce lub blasze i piecz w temperaturze 160-180 st. C z termoobiegiem przez ok. 10-12 minut, pilnując aby się nie przypaliły (mają po prostu zmięknąć). 
Tak przygotowane ‘chipsy’ możesz przechowywać w lodówce w szklanym, szczelnie zamkniętym pojemniku nawet do 3-4 dni. Świetnie nadają się jako dodatek do kasz, sałatek, na kanapkę czy jako przekąska np. w towarzystwie hummusu :)

Przepis jak własnoręcznie zrobić cudownie aromatyczną przyprawę baharat znajdziesz w bezpłatnym e-booku ‘7 przepisów na kulinarne hity warsztatów "Babki Lekarskiej" dostępnym za zapis na newsletter np. na tej stronie tej stronie http://www.subscribepage.com/kuchenne-zapiski

Babka Lekarska - Karolina Kochanowska - Piekarska

Historyk sztuki z wykształcenia, dietetyczka Tradycyjnej Medycyny Chińskiej z zamiłowania. Jako Babka Lekarska uzdrawia przez gotowanie, pokazuje jak jeść zdrowo, a przy tym pysznie i kolorowo, w ramach dewizy: ‘Jedz, ciesz się życiem, zdrowej i chudnij’. Pomaga – głównie kobietom – dzięki zmianom sposobu odżywiania pozbyć się wielu dolegliwości, mieć więcej energii na co dzień, po prostu dobrze się czuć w swoim ciele. 
Wiedzą i doświadczeniem dzieli się na blogu www.babkalekarska.pl, w mediach społecznościowych:  www.instagram.com/babka_lekarska   www.facebook.com/BabkaLekarskaDietetyka/ a także na stacjonarnych i wyjazdowych warsztatach kulinarnych. Podczas konsultacji dietetycznych wspiera indywidualne osoby (lub całe rodziny) we wprowadzaniu skutecznych zmian w sposobie odżywiania.
Kocha jeść, gotować, tańczyć rock’n’rolla i chodzić po górach, a joga i medytacja to jej sposób na radzenie sobie z wyzwaniami codzienności.

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką